Τετάρτη 7 Νοεμβρίου 2012

Μας αφορά!!!

logo final

Σε μία στιγμή όπου καλούμαστε όλοι να αφήσουμε πίσω λάθη, αστοχίες, συμφέροντα και περιοριστικές αγκυλώσεις, και να ξαναβάλουμε την Ελλάδα μας σε δρόμους συλλογικής ανάπτυξης και προόδου, πιστεύουμε ότι ΜΑΣ αφορά να διαφυλάξουμε τα πολύπλευρα κοινωνικό-οικονομικά οφέλη που μας προσφέρει το εθνικό καύσιμο της χώρας μας, ο ήλιος. 

Σας καλούμε να στηρίξετε την προσπάθειά μας, ώστε όλοι μαζί να πετύχουμε να επανεξετάσουν οι υπεύθυνοι τις αποφάσεις τους και να άρουν τα εμπόδια και τους περιορισμούς που έχουν επιβάλει στις προοπτικές που μας προσφέρει η περαιτέρω ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα.

Ιστότοπος

share-on-facebook-tall



Μειώνεται η εισφορά στα φωτοβολταικά, επεκτείνεται σε όλες τις τεχνολογίες !


Ένα βήμα πίσω στο θέμα της εισφοράς επί του τζίρου των φωτοβολταικών αναγκάστηκε να κάνει τελικά ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Μάκης Παπαγεωργίου, μετά και τις πιέσεις που ασκήθηκαν από βουλευτές όλων των κομμάτων -κυρίως από την περιφέρεια- να αποσυρθεί η ρύθμιση ή να γίνει πιο «light».
Έτσι προχώρησε σε μείωση των ποσοστών της εισφοράς για τα φωτοβολταικά, ενώ παράλληλα ανακοίνωσε ότι επεκτείνεται σε όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ, (αιολικά, βιοκαύσιμα, υδροηλεκτρικά κ.ά.)  με την επιβολή ενός οριζόντιου ποσοστού 10%.

Ειδικότερα, τα ποσοστά εισφοράς στα φωτοβολταικά πέφτουν :
-         Από το 35% στο 30% για τα φωτοβολταικά που τέθηκαν σε λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους μετά την 1.1.2012, με ταρίφα που υπολογίζεται βάσει της τιμής αναφοράς, που αντιστοιχεί σε μήνα προγενέστερο του Φεβρουαρίου 2012.
-         Από το 29% στο 27% για τα φωτοβολταικά που τέθηκαν σε λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους μετά την 1.1.2012 με ταρίφα που αντιστοιχεί στο διάστημα μεταξύ Φεβρουαρίου 2012 και 9 Αυγούστου 2012.

Διατηρείται ωστόσο το ποσοστό στο 25% για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεση τους έως και τις 31.12.2011, που αφορούν και την πλειοψηφία.
Στη σχετική ανακοίνωσή του, το υπουργείο, επισημαίνει, παράλληλα, ότι βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τις τράπεζες προσδοκώντας στη θετική ανταπόκρισή τους.

ΠΑΣΥΦ: Ενιαίος ο χώρος των φωτοβολταϊκών και ενιαία αντιμετωπίζεται


Ο χώρος των φωτοβολταϊκών είναι ενιαίος και αντιμετωπίζεται ενιαία. Δεν υπάρχουν φωτοβολταϊκά τριών ταχυτήτων ούτε φωτοβολταϊκά έτσι και φωτοβολταϊκά αλλιώς. Παραμετροποίηση και επί μέρους αντιμετώπιση δεν φέρνουν κανένα αποτέλεσμα παρά μόνο προβλήματα εσωτερικά.
Τα παραπάνω αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος του ΠΑΣΥΦ, Ν. Καλογεράκης, σημειώνοντας ότι σε κάθε περίπτωση διαχωρισμού εγκυμονεί κίνδυνος εσωτερικής διάσπασης και αντιπαραθέσεων εσωτερικά με καταστροφικές συνέπιες για τον κλάδο άνευ ουσιαστικού λόγου.
Όπως αναφέρει, η  αντιμετώπιση προβλημάτων όπως αυτή της έκτακτης εισφοράς στο δυσθεώρητο ύψος του 25-35% πρέπει να γίνει ενιαία και ενωμένα χωρίς εξειδικεύσεις και μεμψιμοιρίες ,για να μπορέσει να καταπέσει.
Αυτή τη στιγμή επιχειρείται η καταλήστευση των φωτοβολταϊκών και μόνον αυτών στοχοποιημένα με την  επιβολή έκτακτης εισφοράς αναδρομικά, παρακάμπτοντας τις συμβάσεις πώλησης που το ίδιο το κράτος έχει υπογράψει και νομοθετήσει ,υπέρ των ολίγων που διαχειρίζονται τα ορυκτά καύσιμα και το φυσικό αέριο.
Ενώ το πλασματικό και όχι πραγματικό  έλλειμμα των διαχειριστών (λόγω πλασματικής-στρεβλής  Οριακής Τιμής Συστήματος) μπορούσε να κατανεμηθεί σε όλη την ηλεκτροπαραγωγή σε πολύ μικρό ποσοστό  με παράλληλη υπερημερία σε όλους 30-35 ημερών που να επιτρέπει στους διαχειριστές ΛΑΓΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ να διαχειριστούν την κρίση και να ξεκινήσει το 2013 με την αυξημένη είσπραξη δικαιωμάτων ρύπων που προβλέπεται από 1-1-13 με το σύστημα Ε.Τ.S και να κλήσει η τρύπα ομαλά διορθώνοντας παράλληλα και τις στρεβλώσεις στην ηλεκτρική αγορά ,αυτοί καταλήγουν πρόχειρα και στοχευμένα στην επιβολή έκτακτης εισφοράς.
Ο ΠΑΣΥΦ μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα προχώρησει κατά της έκτακτης εισφοράς δικαστικά στα ελληνικά δικαστήρια αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο  με καταγγελία στην Κομισιόν, καταλήγει η ανακοίνωση.
(energypress.gr)

Απόσυρση της εισφοράς στα φωτοβολταϊκά ζητά και ο ΠΑΣΕΠΠΕ


Άδικη και εξοντωτική χαρακτηρίζει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Προστασίας Περιβάλλοντος (ΠΑΣΕΠΠΕ) την επιβολή έκτακτης εισφοράς επί του τζίρου των φωτοβολταϊκών, τονίζοντας ότι με μέτρα αυτής της λογικής θα καταρρεύσει το επιχειρείν στην Ελλάδα.
«Κανείς δε θα θελήσει να επενδύσει στη χώρα μας, όταν το κράτος αλλάζει αναδρομικά και μονομερώς τους συμφωνηθέντες όρους», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΠΑΣΕΠΠΕ, καλώντας την κυβέρνηση να αποσύρει το συγκεκριμένο μέτρο.
Αναλυτικά, στην ανακοίνωσή του, ο σύνδεσμος αναφέρει:
«Οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί ως Ανανεώσιμη Πηγή Ενέργειας συνέβαλαν και θα συμβάλουν στο μέλλον στην προστασία του περιβάλλοντος και στη μείωση των αερίων ρύπων. Στην Ελλάδα, με την εξαιρετική ηλιοφάνεια, οι επενδύσεις αυτές θεωρήθηκαν εξαιρετικά προσοδοφόρες και διαφημίστηκαν ως εργαλεία γρήγορου και εύκολου πλουτισμού. Η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Η συντριπτική πλειοψηφία των έργων έχει υλοποιηθεί με τραπεζικό δανεισμό. Επίσης, όσα έργα έχουν ενταχθεί στον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο, δεν έχουν εισπράξει ούτε ένα Ευρώ από την επιδότηση. Η υφιστάμενη φορολογία ανέρχεται στο 40% επί των καθαρών κερδών, ενώ τα τοκοχρεολύσια αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο το 50% του τζίρου.
Με την αιτιολογία της κάλυψης του ελλείμματος του λογαριασμού ΑΠΕ του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) επιβάλλεται έκτακτη εισφορά επί του τζίρου των επιχειρήσεων φωτοβολταϊκών σταθμών. Η έκτακτη εισφορά μόνο προσωρινά θα επιλύσει το πρόβλημα, εφ΄ όσον δεν αντιμετωπίζονται ριζικά οι αιτίες που το δημιούργησαν.
Μεταξύ άλλων, η επιβολή οριζόντιας έκτακτης εισφοράς στους εν λειτουργία αλλά και στους μελλοντικούς φωτοβολταϊκούς σταθμούς αντίκειται σε κάθε έννοια επιχειρηματικής λογικής και εξοντώνει τους ιδιοκτήτες των σταθμών αυτών. Η εισφορά επιβάλλεται επί υποθετικών εισπράξεων, δεδομένου ότι  οι πληρωμές από τον ΛΑΓΗΕ προς τους παραγωγούς καθυστερούν κατά κανόνα περισσότερο από 6 μήνες από την έκδοση των αντίστοιχων Τιμολογίων. Επί πλέον, έχει ήδη προκαταβληθεί ο Φ.Π.Α., χωρίς να έχει εισπραχθεί από το ΛΑΓΗΕ.
Όπως αναλύθηκε σε προηγούμενη παράγραφο, στις περισσότερες περιπτώσεις τα καθαρά κέρδη των έργων δεν επαρκούν για την πληρωμή της έκτακτης εισφοράς. Πολλά πάρκα θα αναγκασθούν να εκποιηθούν ή να πωληθούν σε τρίτους, δημιουργώντας μια πρωτοφανή και συγχρόνως εξαιρετικά δυσμενή εικόνα για την επιχειρηματικότητα στη χώρα μας. Εν ολίγοις, η έκτακτη εισφορά αποτελεί αναδρομική και μονομερή τροποποίηση σύμβασης πώλησης αγαθού, αντίκειται στην επιχειρηματική λογική, στα χρηστά συναλλακτικά ήθη, ενώ ταυτόχρονα είναι και αντισυνταγματική και ελπίζουμε ότι θα ακυρωθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας και από τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.

Δυστυχώς με μέτρα αυτής της λογικής θα καταρρεύσει το επιχειρείν στην Ελλάδα. Κανείς δε θα θελήσει να επενδύσει στη χώρα μας, όταν το κράτος αλλάζει αναδρομικά και μονομερώς τους συμφωνηθέντες όρους.
Με το παρόν καλούμε την κυβέρνηση να αναλογισθεί την επερχόμενη ζημιά στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και γενικότερα στην επιχειρηματικότητα στη χώρα μας και να αποσύρει την επιβολή της άδικης και εξοντωτικής εισφοράς στους φωτοβολταϊκούς σταθμούς.»
(energypress.gr)

Οξεία κριτική για την εισφορά στα φ/β στην έκθεση της Βουλής


Ιδιαίτερα επικριτική για την έκτακτη εισφορά επί του τζίρου των φωτοβολταϊκών που επιβάλει το πολυνομοσχέδιο εμφανίζεται η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στη σχετική εκθεσή της.
Ειδικότερα, στην έκθεσή της αναφέρει πως λαμβανομένου υπόψη ότι η επιβαλλόμενη εισφορά αποτελεί επέμβαση επί της περιουσιακής κατάστασης των επιβαρυνόμενων επιχειρήσεων, συνιστάμενη στη στέρηση ποσοστού 25% έως 35% των εσόδων τους για το χρονικό διάστημα επιβολής της εισφοράς, θα έπρεπε, ενδεχομένως, να προκύπτει από την Αιτιολογική Έκθεση το νομοσχεδίου ο λόγος για τον οποίο αποκλείσθηκε η εφαρμογή άλλων πλέον ήπιων μέτρων για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου, δηλαδή της αύξησης των εσόδων του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (όπως, επί παραδείγματι, της αύξησης της φορολογίας σε άλλα ενεργειακά προϊόντα ή της επιβολής ή αύξησης της φορολογίας στην ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από άλλες πηγές, πλην των φωτοβολταϊκών σταθμών), ούτως ώστε να είναι εφικτός ο δικαστικός έλεγχος της τήρησης της αρχής της αναλογικότητας.
Όπως αναφέρει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής η υπό ψήφιση εισφορά, ανεξαρτήτως του ότι δεν περιέρχεται στον κρατικό προϋπολογισμό αλλά αποτελεί έσοδο του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, συνιστά ατεκμηρίωτη φορολογική επιβάρυνση, υπό την έννοια ότι δεν επιβάλλεται σε ανταπόδοση συγκεκριμένης υπηρεσίας παρεχομένης προς τους επιβαρυνόμενους με αυτή ή λόγω παροχής ειδικής ωφέλειας προς αυτούς.
Επίσης, σημειώνει ότι «εφόσον κριθεί ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις οδηγούν, κατ’ αποτέλεσμα, σε μείωση του τιμήματος πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που έχει συμφωνηθεί συμβατικώς μεταξύ των επιβαρυνόμενων επιχειρήσεων και του εκ του νόμου μοναδικού αντισυμβαλλομένου τους θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι συνιστούν και επέμβαση του νομοθέτη σε υφιστάμενες συμβατικές σχέσεις, η οποία θίγει την αρχή της ελευθερίας των συμβάσεων, ως ειδικότερης εκδήλωσης της αρχής της οικονομικής και επιχειρηματικής ελευθερίας».
Τέλος, η Επιστημονική Υπηρεσίας της Βουλής επικαλούμενη τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αναφέρει ότι κατά το μέτρο που η επιβολή φορολογίας αποτελεί επέμβαση στην περιουσία του προσώπου, η σχετική ρύθμιση πρέπει να αποτελεί δίκαιη ισορροπία μεταξύ των απαιτήσεων του δημοσίου συμφέροντος και των επιταγών προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων υπό την έννοια της ύπαρξης αναλογίας μεταξύ χρησιμοποιουμένων μέσων και επιδιωκομένων σκοπών. «Ως εκ τούτου, επιβολή φορολογικής υποχρέωσης που συνιστά υπερβολικό βάρος για τα πρόσωπα που βαρύνονται με αυτήν ή κλονίζει ριζικώς την οικονομική τους κατάσταση, αντίκειται στην ΕΣΔΑ», τονίζεται στην έκθεση.
Δείτε ολόκληρη την Έκθεση
(energypress.gr)

ΠΑΣΥΦ: Προσφυγή στο ΣΤΕ για ακύρωση της αναστολής αδειοδοτήσεων στα φ/β


Την Πέμπτη 2-11-12 κατατέθηκε στο ΣτΕ από τον πρόεδρο του ΠΑΣΥΦ κ. Ν.Καλογεράκη αίτηση ακύρωσης της υπουργικής απόφασης για αναστολή διαδικασίας αδειοδότησης και προσφορών σύνδεσης για  φωτοβολταϊκούς σταθμούς.
Η αίτηση ακύρωσης κρίθηκε αναγκαία διότι βρίσκονται σε εκκρεμότητα αρκετές εκατοντάδες επενδυτών που  μένουν μετέωροι και έκθετοι ξαφνικά και κατά παράβαση του νόμου, επισημαίνει ο ΠΑΣΥΦ .
Όπως τονίζει, η ανακοίνωση της αναστολής έγινε απότομα χωρίς μεταβατικό στάδιο και δημιουργεί προβλήματα σε πολλές επιχειρήσεις του χώρου των φ/β .
Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι αιτήσεις αδειοδότησης έχουν καθυστέρηση αρκετά χρόνια (1-2) ενώ η νομοθεσία αναφέρει ότι πρέπει να ύπαρξει απάντηση από τον αρμόδιο διαχειριστή εντός 3-4 μηνών το αργότερο, καταλήγει ο ΠΑΣΥΦ .
(energypress.gr)

Κοινοβουλευτικό «μπλόκο» στο σχέδιο Παπαγεωργίου για τα φωτοβολταϊκά


Έντονες αντιδράσεις συναντά στη Βουλή η νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΚΑ για την επιβολή έκτακτης εισφοράς στους σταθμούς φωτοβολταϊκών και τη μείωση του χρόνου που έχουν στη διάθεσή τους οι επενδυτές για να υλοποιήσουν την επένδυσή τους.
Δεκάδες βουλευτές τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της Νέας Δημοκρατίας, εκλεγόμενοι κατά κανόνα στην επαρχία, εκφράζουν τη διαμαρτυρία τους και ζητούν την αλλαγή των προβλεπόμενων διατάξεων. Αποδεικνύεται, ως εκ τούτου, ότι είχε δίκιο ο κ. Παπαγεωργίου που δίσταζε να φέρει αυτόνομα στη Βουλή τις σχετικές ρυθμίσεις, καθώς κινδύνευαν να καταψηφιστούν. Αντίθετα, ενταγμένες στο πολυνομοσχέδιο με τα «προαπαιτούμενα», οι ρυθμίσεις θα περάσουν πιο εύκολα, καθώς όπως λεγόταν χθες στο περιστύλιο της Βουλής «δεν πρόκειται να πέσει η κυβέρνηση για την εισφορά των φωτοβολταϊκών».
Πάντως, οι πιέσεις από διάφορες πλευρές συνεχίζουν καθ’όλη τη διάρκεια της ψήφισης του νομοσχέδιου και είναι άγνωστο αν ο κ. Στουρνάρας θα αποδεχτεί τις αλλαγές που προτείνουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ αλλά και πολλοί της νέας Δημοκρατίας.
Παρόλα αυτά, το θέμα της εισφοράς βρίσκεται στον κατάλογο των έξι σημείων για τα οποία έχει ζητήσει αλλαγές ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Βενιζέλος από τον υπουργό Οικονομικών κ. Στουρνάρα. Συγκεκριμένα το ΠΑΣΟΚ ζητάει να επανέλθει το προηγούμενο σχέδιο, σύμφωνα με το οποίο μπαίνει (μικρότερη αναλογικά) εισφορά και στις υπόλοιπες τεχνολογίες ΑΠΕ και έτσι ελαφρύνεται το «χαράτσι» επί των φωτοβολταϊκών. Θέτει επίσης θέμα διαφοροποίησης της επιβάρυνσης για τα μικρά έργα κάτω των 100 Κιλοβάτ.
Εν τω μεταξύ, αίσθηση έχει προκαλέσει η αποκάλυψη του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών ότι η επιβολή της έκτακτης εισφοράς δεν αποτελούσε αίτημα της τρόικας, αλλά αντίθετα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαφωνεί απολύτως. Συγκεκριμένα, την αντίθεσή του στην επιβολή έκτακτης εισφοράς στα φωτοβολταϊκά επαναβεβαίωσε πρόσφατα και ο Επίτροπος Oettinger. Σε απαντητική επιστολή του προς τον ΣΕΦ μόλις προ ολίγων ημερών αναφέρει τα εξής:
«Κατανοούμε ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν απορρίπτει την ιδέα για φορολόγηση λειτουργούντων φωτοβολταϊκών σταθμών, παρά τις επανειλημμένες και σαφείς αναφορές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι τέτοια μέτρα αποτελούν αναδρομικές μεταβολές των συστημάτων ενίσχυσης υπαρχουσών επενδύσεων. Τέτοια μέτρα αναδρομικού χαρακτήρα πρέπει, κατά την άποψη μας, να αποφεύγονται πάση θυσία, καθώς υποσκάπτουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών».
(energypress.gr)

ΥΠΕΚΑ: Αυτοί είναι οι λόγοι που βάζουμε την εισφορά στα φωτοβολταϊκά


Ενημερωτικό σημείωμα διένειμε αργά χθες το βράδυ στους δημοσιογράφους το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους προχώρησε στα μέτρα για την κάλυψη του Ειδικού Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ. Στο σημείωμα αναφέρονται τα εξής:
Μείωση του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ
Ο τομέας της ενέργειας αντιμετωπίζει και αυτός, με ιδιαίτερη σφοδρότητα από το τέλος του 2011, τις συνέπειες της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης της πρόσφατης ιστορίας της χώρας μας.
Ειδικά στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας η κατάσταση επιδεινώνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Συγκεκριμένα, το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού, που διαχειρίζεται ο Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ ΑΕ) και μέσω του οποίου αποζημιώνονται οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, ανέρχεται σήμερα περίπου στα 370 εκ. € και βαίνει αυξανόμενο. Η δεινή αυτή κατάσταση πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, με σημαντικές τομές και πρωτοβουλίες.
Η Κυβέρνηση, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πρωτοφανούς οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης της χώρας, έχει ήδη λάβει και εισηγείται τη λήψη κατεπειγόντων μέτρων που αφορούν στους διάφορους τομείς της ελληνικής οικονομίας.
Μέτρα αντιμετώπισης του προβλήματος ως τώρα
Συγκεκριμένα, το ελληνικό δημόσιο έχει συνεισφέρει με πολλούς τρόπους στη μείωση των ελλειμμάτων, όπως με:
·         Δικαιώματα από δημοπρασίες ρύπων: Από τον Ιούνιο του 2011 έως τον Σεπτέμβριο 2012 έχουν συγκεντρωθεί 120 εκατ. ευρώ και αναμένονται και άλλες δημοπρασίες μέχρι τέλους του έτους, που υπάρχει αισιοδοξία να αποδώσουν επιπλέον 30-35 εκατ. ευρώ περίπου. Τα δικαιώματα από τις δημοπρασίες πάνε όλα στον Ειδικό Λογαριασμό.
·         Έσοδα από το τέλος στη λιγνιτική παραγωγή 2 ευρώ / MWh που έχει συγκεντρώσει περίπου 25 εκατ. ευρώ από το Φλεβάρη έως τον Σεπτέμβριο του 2012
·         Επιπλέον, με την από 1ης Αυγούστου 2012 απόφαση της Ρ.Α.Ε. προβλέφθηκε η μεσοσταθμική αναπροσαρμογή του Ειδικού Τέλους (Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ), μέσω του οποίου συνεισφέρουν και οι καταναλωτές στον Ειδικό Λογαριασμό. Ειδικότερα, για το 2011 το Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. έδωσε έσοδα ύψους 100 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2012 αναμένονται ακόμα περισσότερα μετά την απόφαση της ΡΑΕ.
Στην ίδια κατεύθυνση:
  • έγινε εύλογη μείωση των εγγυημένων τιμών πώλησης για τους νέους φωτοβολταϊκούς σταθμούς, στην οποία αντικατοπτρίζεται η ραγδαία και συνεχής μείωση του κόστους κατασκευής των εν λόγω συστημάτων.
  • αναστολή της διαδικασίας αδειοδότησης και χορήγησης προσφορών σύνδεσης, λόγω επίτευξης των ενδιάμεσων στόχων αναλογίας ισχύος φωτοβολταϊκών συστημάτων.
  • αποφασίστηκε η διάθεση του 25% του τέλους υπέρ ΕΡΤ - εφαρμόζοντας για πρώτη φορά το νόμο, που δίνει ακριβώς αυτή τη δυνατότητα- για την ενίσχυση του Ειδικού Λογαριασμού.
Νέα μέτρα – προαπαιτούμενα
Πέραν της αναγκαιότητας λόγω των ανυπολόγιστων συνεπειών για την οικονομία, η αντιμετώπιση του τεράστιου ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ αποτελεί και ένα από τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης.
Στο πλαίσιο αυτό, εισήχθησαν στο πολυνομοσχέδιο με τα “prior actions” οι συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Γενικές Κατευθύνσεις των μέτρων
  • Η απόδοση των επενδύσεων σε φωτοβολταϊκά παραμένουν υψηλές και ελκυστικές για τους ενδιαφερόμενους.
  • Η εισφορά επιβάλλεται υπέρ του ίδιου του Ταμείου των επενδυτών και θα γίνεται μέσω συμψηφισμού.
  • Τα οικιακά φωτοβολταϊκά, λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα ως ένα επιπλέον έσοδο στον οικογενειακό προϋπολογισμό, έχουν εξαιρεθεί τόσο από την αναστολή για νεοεισερχόμενες επενδύσεις όσο και από την εισφορά.
  • Δεν υπάρχει εισφορά για όσους έχουν κλειδώσει τιμή μετά τον Αύγουστο του 2012, με τις νέες δηλαδή μειωμένες εγγυημένες τιμές
  • Το αρχικό προαπαιτούμενο με στενότερο χρονικό ορίζοντα μηδενισμού μάλιστα του ελλείμματος και όχι σταδιακής μείωσης, προέβλεπε πολύ σκληρότερα μέτρα (αναδρομική περικοπή feed in tariffs, μείωση ενέργειας που αγοράζει το σύστημα από φ/β, υψηλότερα ποσοστά εισφοράς)
  • Η θεσμοθέτηση του «κλειδώματος» της επιδοτούμενης τιμής με την ηλέκτριση του έργου και όχι με την υπογραφή σύνδεσης, βοηθούν στην εκκαθάριση του συστήματος από αδρανείς άδειες επιτυγχάνοντας:
    • Την προώθηση και υλοποίηση των υγιών επενδύσεων.
    • Αποσυμφορίζουν τον τεχνητό κορεσμό των δικτύων.
    • Αποτρέπουν το παρεμπόριο αδειών με την κατάργηση της «υπεραξίας» των κλειδωμένων τιμών σε παλαιότερο χρόνο.
    • Συνδέουν άμεσα το κόστος της επένδυσης με το ύψος της εγγυημένης τιμής.
  • Η υποχρέωση των Διαχειριστών να υλοποιούν τα έργα σύνδεσης εντός συγκεκριμένων προθεσμιών και η πρόβλεψη για την προστασία των επενδυτών σε αντίθετη περίπτωση, ενισχύει το επενδυτικό περιβάλλον και προστατεύει από αδιαφανείς διαδικασίες.
  • Με το σύνολο των μέτρων του ΥΠΕΚΑ, αποφεύχθηκε υπέρογκη αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στον τελικό λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος και μειώθηκε σε μόλις 1ευρώ/μήνα μεσοσταθμικά για τον τυπικό οικιακό καταναλωτή, όπως έχει ανακοινωθεί από την Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή (ΡΑΕ).
·         Παραμένουν ευνοϊκές ρυθμίσεις υπέρ των επενδυτών σε φ/β παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία:
o   εγγυημένο εισόδημα για 20 και 25 χρόνια από το ελληνικό κράτος, δηλ. τους Έλληνες πολίτες, την ώρα που ο ελληνικός λαός βιώνει τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση στη σύγχρονη ιστορία του με μεγάλες μειώσεις στα εισοδήματά του.
o   άμεση προτεραιότητα και αγορά του συνολικού «προϊόντος» που πουλάνε καθημερινά για 20 ή 25 χρόνια.
o   Οι επενδυτές φωτοβολταϊκών εξαιρούνται ακόμα και του 3% προς τους ΟΤΑ, που είναι αναγκασμένοι να καταβάλλουν οι επενδυτές σε όλες τις άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ.
·         Όπως και οι ίδιοι παραδέχονται οι θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργηθεί δεν είναι αντίστοιχες της απόδοσης της επένδυσης ούτε των στόχων.
·         Η εισφορά δεν αφορά σε άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ (π.χ. αιολικά, βιομάζα) γιατί το κόστος κατασκευής τους παραμένει σε υψηλά επίπεδα, ενώ ταυτόχρονα οι εγγυημένες τιμές που απολαμβάνουν είναι χαμηλές. Επιπλέον, η διείσδυσή τους είναι σύμφωνα με τους εθνικούς στόχους, ενώ αντίθετα στα φ/β έχουν σχεδόν ξεπεραστεί.
Ευρωπαϊκή Εμπειρία
Ανάλογα μέτρα, που στοχεύουν στη στήριξη και τον εξορθολογισμό των εγχώριων αγορών, έχουν ήδη ληφθεί ή βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, καθώς αντίστοιχα προβλήματα έχουν και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες ασχέτως της γενικότερης οικονομικής τους κατάστασης. (όπως η Ισπανία, η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελβετία).
Αποτέλεσμα
Οι αποφάσεις αυτές σε συνδυασμό με τις προηγούμενες του Αυγούστου και επόμενες που θα κατατεθούν σύντομα στη Βουλή, αλλά και με την ολοκλήρωση της διαδικασίας για τη δανειοδότηση του ΛΑΓΗΕ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, καθώς και  τις προσπάθειες που γίνονται για την αποδέσμευση των λογαριασμών των Energa και Hellas Power, αποκαθιστούν σταδιακά τη ρευστότητα στην αγορά ενέργειας και αντιμετωπίζουν άμεσα τη δύσκολη σημερινή πραγματικότητα.
Προτεραιότητα είναι η εξασφάλιση της βιωσιμότητας της εγχώριας αγοράς και η προστασία του τελικού καταναλωτή.