Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2012

"Haircut" από 5%-12,5% στις ταρίφες των φωτοβολταϊκών


Κούρεμα που ξεκινάει από 5% στα οικιακά φωτοβολταϊκα και  φτάνει το 12,5% για όλες τις άλλες κατηγορίες φωτοβολταϊκών ανακοίνωσε σήμερα το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. 
Οι νέες μειωμένες ταρίφες τίθενται σε εφαρμογή από σήμερα χωρίς ωστόσο να έχουν αναδρομική ισχή, δηλαδή αφορούν συμβάσεις με το ΔΕΣΜΗΕ που θα υπογραφούν από την 1η Φεβρουαρίου και μετά, ενώ οι μειώσεις θα γίνονται ανα εξάμηνο και όχι ανα έτος όπως ίσχυε  μέχρι σήμερα.
Ειδικότερα, για εγκαταστάσεις μικρότερες ή μεγαλύτερες των 100KW, όποιος επενδυτής υπογράψει σήμερα σύμβαση με το ΔΕΣΜΗΕ δικαιούται ταρίφας μειωμένης κατά 12,5% σε σχέση με αυτή που ίσχυε μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου, και η οποία, κάθε εξάμηνο θα μειώνεται κατά 7% μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου του 2015.
Όσον αφορά τώρα στα φωτοβολταϊκά στις στέγες, όποιος υπογράψει σήμερα σύμβαση με το ΔΕΣΜΗΕ θα πάρει ταρίφα μειωμένη κατά 5%, μείωση που θα επαναλαμβάνεται ανα εξάμηνο και όχι ανα έτος.
Έτσι, για παράδειγμα, ένας επενδυτής έργου άνω των 100KW που σήμερα θα έπαιρνε τιμή 333,81 ευρω ανά μεγαβατώρα, με το νέο καθεστώς η ταρίφα του διαμορφώνεται στα 292,08 ευρώ η μεγαβατώρα (μείωση 12,5%), τιμή που κάθε εξαμηνο  μέχρι και το τέλος του 2015 θα μειώνεται κατά 7%.
Όσον αφορά στις στέγες, η ταρίφα από τα 522,5 ευρώ ανά μεγαβατώρα που ίσχυε μέχρι πρότινος, από σήμερα διαμορφώνεται στα 495 ευρώ (μείωση 5%), και κάθε εξάμηνο θα μειώνεται κατά το ίδιο ποσοστό προκειμένου τον Αύγουστο του 2015 να διαμορφωθεί στα 345,68 ευρώ η μεγαβατώρα. Πρόκειται σωρευτικά για μια μείωση της τάξης του 31%.
Ταυτόχρονα το ΥΠΕΚΑ ανακοίνωσε ότι δεν προτίθεται να προχωρήσει σε μείωση εγγυημένων τιμών σε άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ πέρα από τα φωτοβολταϊκά, προκαλώντας ευνοικά σχόλια από το χώρο των αιολικών, ενώ εξήγγειλε ότι σκοπεύει να αναλάβει πρωτοβουλίες συνολικά για την πράσινη αγορά, με κυριότερη την αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο «κλειδώνει» ένα έργο την εγγυημένη τιμή.
Τέλος, στην ανακοίνωσή του το ΥΠΕΚΑ σημειώνει ότι η μείωση στις ταρίφες των φωτοβολταϊκών έρχεται να συμπληρώσει μια σειρά από παρεμβάσεις που έχουν ήδη γίνει για την ενίσχυση του χρηματοδοτικού μηχανισμού των ΑΠΕ, όπως:
- επιβολή έκτακτου τέλους 2€/MWh στη λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή
- αξιοποίηση της υπ’ αριθμ. 187497/2011 ΚΥΑ, που προβλέπει τη δυνατότητα διάθεσης Δικαιωμάτων Εκπομπών αερίων θερμοκηπίου 10 εκ. τόννων κατά το έτος 2012
- ενεργοποίηση του άρθρου 12, παρ.16 του νόμου 3851/2010 για τη μεταφορά μέρους των εσόδων από το τέλος υπέρ της ΕΡΤ στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε αναλυτικά τους πίνακες με τις νέες τιμές  για έργα κάτω από 100 KW, πάνω από 100 KW και για φ/β σε στέγες.


Αθήνα, 1 Φεβρουαρίου 2012



Αναδιάρθρωση των εγγυημένων τιμών για τα φωτοβολταϊκά:

Το ΥΠΕΚΑ έχει θέσει την ανάπτυξη των ΑΠΕ στο κεντρικό κορμό του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, την αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας μας και την υποστήριξη των τομέων εκείνων που οδηγούν σε μία οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η χώρα μας εδώ και μία εβδομάδα αποτελεί επίσημα το τέταρτο κράτος που συμμετέχει στη Διεθνή Συνεργασία για το μηχανισμό Feed-In Tariff (εγγυημένες τιμές με ταυτόχρονη προτεραιότητα στην απορρόφηση ενέργειας). Αυτό δείχνει έμπρακτα την πεποίθησή μας ότι ο υφιστάμενος μηχανισμός είναι ο πλέον αποτελεσματικός και αποδοτικός μηχανισμός για τη στήριξη των επενδύσεων σε έργα ΑΠΕ, μια διαπίστωση στην οποία συνηγορούν και όλοι οι φορείς που συνδιαμορφώνουν τον κλάδο της ενέργειας στην Ελλάδα.
Ο μηχανισμός των εγγυημένων τιμών έχει συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη σημαντικής εγκατεστημένης ισχύος για την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Για αυτό και τα μέτρα που λαμβάνει το Υπουργείο είναι μέτρα ενίσχυσης του μηχανισμού αυτού και όχι αλλαγής του.
Η εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ σήμερα ξεπερνάει τα 2,4GW. Κυρίαρχες τεχνολογίες είναι τα αιολικά και τα φωτοβολταϊκά, ενώ ακολουθούν τα μικρά υδροηλεκτρικά και η βιομάζα. Ειδικότερα τα φωτοβολταϊκά, εμφανίζουν μία πολύ δυναμική εικόνα εξέλιξης. Η εγκατεστημένη ισχύς τους τον Σεπτέμβριο του 2011 ήταν 460MW (με εκτίμηση για 580MW το τέλος του 2011), από 198MW που ήταν στο τέλος του 2010, ενώ με σύμβαση αγοραπωλησίας («κλειδωμένες τιμές») βρίσκονται περίπου 2.000MW (300% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2010).
Με βάση αυτή την εξέλιξη, η χώρα μας αναμένεται να επιτύχει τους εθνικούς στόχους που έχουν τεθεί για ΑΠΕ από φωτοβολταϊκά το 2014 (1.500MW), ενώ η υλοποίηση και μόνο όσων επενδύσεων έχουν ήδη σύμβαση αγοραπωλησίας σημαίνει ότι οι στόχοι του 2020 (2.200MW) θα επιτευχθούν αρκετά χρόνια πριν την ημερομηνία αυτή (βλ. Γράφημα).
Στο σημερινό δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, η βιωσιμότητα του μηχανισμού χρηματοδότησης των ΑΠΕ είναι προϋπόθεση για τη διασφάλιση τόσο της συνέχισης της λειτουργίας των εγκατεστημένων μονάδων, όσο και της ανάπτυξης νέων.
Για τη βιωσιμότητα αυτού του μηχανισμού, και τη μείωση του σημερινού σημαντικού ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού για την πληρωμή των έργων ΑΠΕ του ΔΕΣΜΗΕ, το ΥΠΕΚΑ προχώρησε σε ευρεία διαβούλευση με τους φορείς της ενεργειακής αγοράς και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις. Οι απόψεις και οι προτάσεις των φορέων δημοσιοποιήθηκαν στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=763&language=el-GR.
Αξιοποιώντας τις προτάσεις των φορέων και λαμβάνοντας υπόψη την πρόταση της ΡΑΕ για τη μείωση των εγγυημένων τιμών στα φωτοβολταϊκά, το ΥΠΕΚΑ με γνώμονα την απρόσκοπτη πληρωμή των παραγωγών ΑΠΕ και την εύρυθμη λειτουργία της ενεργειακής αγοράς, αποφάσισε να μειώσει τις εγγυημένες τιμές για τη συγκεκριμένη τεχνολογία, χωρίς αναδρομική ισχύ, όπως παρουσιάζεται παρακάτω:
Για εγκαταστάσεις <100 kW και Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, σε €/MWh:
Μήνας / Έτος
Υφιστάμενη κατάσταση
Νέα τιμή
Ποσοστό μείωσης
12,5% επί της προβλεπόμενης τιμής του Ν.3734/2009 και 7% επί της νέας τιμής ανά εξάμηνο

Φεβρουάριος 2012
375,54
328,60
Αύγουστος 2012
353,55
305,60
Φεβρουάριος 2013
336,23
284,20
Αύγουστος 2013
316,55
264,31
Φεβρουάριος 2014
302,56
245,81
Αύγουστος 2014
293,59
228,60
Για κάθε έτος από  2015 και μετά ορίζεται ως: 1,4 x μ.ο.ΟΤΣν-1
όπου μ.ο.ΟΤΣν-1  η μέση οριακή τιμή συστήματος τον προηγούμενο χρόνο ν-1
Για εγκαταστάσεις >100 kW, σε €/MWh:
Μήνας / Έτος
Υφιστάμενη κατάσταση
Νέα τιμή
Ποσοστό μείωσης

12,5% επί της προβλεπόμενης τιμής του Ν.3734/2009 και 7% επί της νέας τιμής ανά εξάμηνο
Φεβρουάριος 2012
333,81
292,08
Αύγουστος 2012
314,27
271,64
Φεβρουάριος 2013
298,87
252,62
Αύγουστος 2013
281,38
234,94
Φεβρουάριος 2014
268,94
218,49
Αύγουστος 2014
260,97
203,20
Για κάθε έτος από  2015 και μετά ορίζεται ως: 1,3 x μ.ο.ΟΤΣν-1
όπου μ.ο.ΟΤΣν-1  η μέση οριακή τιμή συστήματος τον προηγούμενο χρόνο ν-1
Για τα φωτοβολταϊκά στις στέγες, όπως προβλέπεται από το Ειδικό Πρόγραμμα, σε €/MWh:
Μήνας / Έτος
Υφιστάμενη κατάσταση
Νέα τιμή

Ποσοστό μείωσης




5%
Φεβρουάριος  2012
522,5
495
Αύγουστος 2012
522,5
470,25
Φεβρουάριος 2013
496,38
446,73
Αύγουστος 2013
496,38
424,40
Φεβρουάριος 2014
471,56
403,18
Αύγουστος 2014
471,56
383,02
Φεβρουάριος 2015
447,98
363,87
Αύγουστος 2015
447,98
345,68
Σημείωση: η μείωση προβλέπεται ανά εξάμηνο και όχι ετήσια όπως ίσχυε μέχρι σήμερα και συνεχίζει έως το έτος 2019
Η απόφαση του ΥΠΕΚΑ συνυπολογίζει αφενός τη σημαντική μείωση του κόστους εγκατάστασης και τη βελτίωση της αποδοτικότητας της τεχνολογίας των φωτοβολταϊκών, αφετέρου δε την ιδιαίτερη οικονομική συγκυρία που δυσχεραίνει την επενδυτική δραστηριότητα. Η πρόταση έρχεται συμπληρωματικά στις ακόλουθες ρυθμίσεις που έχει ανακοινώσει ήδη το ΥΠΕΚΑ για την ενίσχυση του χρηματοδοτικού μηχανισμού:
-          επιβολή έκτακτου τέλους 2€/MWh στη λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή
-          αξιοποίηση της υπ’ αριθμ. 187497/2011 ΚΥΑ, που προβλέπει τη δυνατότητα διάθεσης Δικαιωμάτων Εκπομπών αερίων θερμοκηπίου 10 εκ. τόννων κατά το έτος 2012
-          ενεργοποίηση του άρθρου 12, παρ.16 του νόμου 3851/2010 για τη μεταφορά μέρους των εσόδων από το τέλος υπέρ της ΕΡΤ στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
Επίσης, το Υπουργείο σκοπεύει να αναλάβει διαρθρωτικές δράσεις που αφορούν και τις υπόλοιπες τεχνολογίες ΑΠΕ, λαμβάνοντας υπόψη την ωριμότητα τους και τη δυνατότητα επίτευξης των στόχων τους για το 2020, όπως:
-          σταδιακή μετάβαση στη δήλωση ετοιμότητας του έργου για ηλέκτριση, χωρίς αναδρομική ισχύ, για το «κλείδωμα» της εγγυημένης τιμής, όπως ισχύει στην υπόλοιπη ΕΕ
-          μέτρα περαιτέρω προώθησης για τις τεχνολογίες της βιομάζας, της γεωθερμίας, των μικρών υδροηλεκτρικών και των μικρών ανεμογεννητριών
-          μετονομασία του Ειδικού Τέλους ΑΠΕ, ώστε να εκφράζει την πραγματική του φύση, που είναι το κόστος μετάβασης σε ένα πιο καθαρό ενεργειακό μίγμα για την χώρα.
Τέλος διευκρινίζεται ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα το ΥΠΕΚΑ δεν προτίθεται να προχωρήσει σε μειώσεις εγγυημένων τιμών σε άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ πέραν των φωτοβολταϊκών.




Νέα παράταση για τα φωτοβολταϊκά των αγροτών


Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να δοθεί και νέα παράταση, κατά ένα μήνα, στην προθεσμία συμβάσεων σύνδεσης των φωτοβολταϊκών σταθμών των επαγγελματιών αγροτών, έπειτα από σχετική παρέμβαση της ΠΑΣΕΓΕΣ. Σύμφωνα με πληροφορίες του paseges.gr μένει πλέον η επίσημη ανακοίνωση της απόφασης από το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Η δεύτερη παράταση, ακόμη κι αν δεν έχει ανακοινωθεί και δεν έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ, ισχύει πρακτικά αυτό το διάστημα, καθώς κατά ιτις ίδιες πληροφορίες η ΔΕΗ συνεχίζει να παραλαμβάνει χρήματα από αγρότες – επενδυτές φωτοβολταϊκών για τις σχετικές συνδέσεις.

Νομική υποστήριξη για το «μπόνους» στον εγχώριο φωτοβολταϊκό εξοπλισμό

Μερικές από τις κορυφαίες ελληνικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του φωτοβολταϊκού εξοπλισμού έχουν πάρει πρωτοβουλία για να τεκμηριωθεί τεχνοκρατικά η δυνατότητα πιθανής ρύθμισης που να πριμοδοτεί φωτοβολταϊκά έργα κατασκευασμένα με βάση το «local content requirement».
Κύριος πυλώνας αυτής της τεκμηρίωσης θα είναι ο εντοπισμός των νομικών παραμέτρων που θα βοηθήσουν στην εξειδίκευση μιας πιθανής νομοθετικής  ρύθμισης με σκοπό τη διασφάλιση της συμβατότητάς της με τις κείμενες διατάξεις και αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου και ειδικότερα του ευρωπαϊκού δικαίου κρατικών ενισχύσεων. Η ορθή νομική τεκμηρίωση μιας τέτοιας νομοθετικής πρόβλεψης θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, ούτως ώστε να αποφευχθούν νομικά προβλήματα τα οποία μπορεί να επηρεάσουν στο μέλλον την ίδια την επένδυση που θα έχει τύχει πριμοδότησης.
Στο πλαίσιο αυτό, οι εν λόγω ελληνικές εταιρίες ανέθεσαν τη συγκεκριμένη νομική εργασία στο δικηγορικό Γραφείο «Μεταξάς και Συνεργάτες». Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο γραφείο έχει ασχοληθεί και στο παρελθόν με σχετικά ζητήματα στήριξης της εγχώριας βιομηχανίας φωτοβολταϊκών.
Επίσης από την ομάδα των ελληνικών επιχειρήσεων έχει ήδη ζητηθεί επισήμως συνάντηση με τον Υπουργό ΠΕΚΑ, κ. Παπακωνσταντίνου, για την εκτενή συζήτηση και διερεύνηση του θέματος.
Σε σχετική ερώτηση που απηύθυνε το Energypress στον διευθύνοντα εταίρο του εν λόγω δικηγορικού γραφείου και Λέκτορα του Ευρωπαϊκού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Δρ. Α. Μεταξά, ο τελευταίος διευκρίνισε ότι η συγκεκριμένη τεχνοκρατική τεκμηρίωση θα μπορέσει να αξιοποιηθεί για τη συγκεκριμενοποίηση και εξειδίκευση της όποιας νομοθετικής πρωτοβουλίας προτίθεται να λάβει το ΥΠΕΚΑ. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μεταξάς «τούτο είναι σημαντικό, διότι η συγκεκριμένη θεματική κινείται σε μια λίγο πολύ «γκρίζα» περιοχή του ευρωπαϊκού δικαίου κρατικών ενισχύσεων, όπου ακόμη και οριακές αποκλίσεις μεταξύ της νομικής θέσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Δικαστηρίου της Ε.Ε. μπορούν να ανιχνευθούν. Από την άλλη πλευρά οι απαραίτητες νομικές ασφαλιστικές δικλείδες πρέπει να αναζητηθούν, διότι το ευρωπαϊκό δίκαιο προβλέπει εξαιρετικά επαχθείς νομικές συνέπειες με εν δυνάμει αναδρομική διάσταση σε όλες τις περιπτώσεις θέσπισης εθνικών ρυθμίσεων που δύναται να κριθούν ως αντιβαίνουσες στις κανονιστικές επιταγές του δικαίου κρατικών ενισχύσεων»

Ενισχύει τη θέση της στα "πράσινα" δάνεια η Eurobank


Ηγετική θέση στις χρηματοδοτήσεις οικιακών φωτοβολταϊκών συστημάτων σε στέγες κατοικιών έχει κατακτήσει η Eurobank EFG.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, ήδη περισσότεροι από 2.000 πελάτες που έχουν χρηματοδοτηθεί από την τράπεζα για την εγκατάσταση οικιακών φωτοβολταϊκών, εισπράττουν έσοδα πωλώντας την ενέργεια που παράγουν στη ΔΕΗ.
Ανάλογη είναι η θέση της τράπεζας και στο επιδοτούμενο Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ΄οίκον». Συγκεκριμένα, η Eurobank έχει δεχτεί μέχρι σήμερα περισσότερες από 7.000 αιτήσεις, εκ των οποίων έχουν ήδη προεγκριθεί πάνω από 5.500, διαδραματίζοντας έτσι ένα σημαντικό ρόλο στην επιτυχημένη λειτουργία του Προγράμματος.
Επιπλέον, έως σήμερα η τράπεζα έχει χρηματοδοτήσει 4 στα 10 νοικοκυριά, τα οποία έκαναν χρήση των προγραμμάτων για παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας στην κατοικία τους.
Ο Όμιλος της Eurobank EFG έχει υιοθετήσει ισχυρό περιβαλλοντικό προσανατολισμό σχεδιάζοντας μια ευρεία γκάμα Πράσινων Δανείων Κατοικίας και επιδιώκοντας παράλληλα τη συνεχή βελτίωση του οικολογικού της αποτυπώματος.
Με τον τρόπο αυτό συμβάλλει αφενός όχι μόνον στην προσπάθεια αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των ελληνικών νοικοκυριών αλλά και στην προσπάθειά τους για εξοικονόμηση ενέργειας και κόστους, συμβάλλοντας παράλληλα και στην προστασία του περιβάλλοντος