Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2011

Διπλάσιος ο ρυθμός ανάπτυξης των φωτοβολταικών παγκοσμίως το 2010


To 2010 προστέθηκαν παγκοσμίως περίπου 16 γιγαβάτ νέων ηλιακών φωτοβολταϊκών (PV) σταθμών παραγωγής ενέργειας, με αποτέλεσμα ο ρυθμός ανάπτυξης να έχει διπλασιαστεί σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, όπως δήλωσε στο Reuters τη Δευτέρα η Ευρωπαϊκή Ένωση Φωτοβολταϊκών.
Η αβεβαιότητα σχετικά με ιταλικά στοιχεία καθιστά δύσκολο τον ακριβή υπολογισμό, μετά την πίεση, στο τέλος του έτους, να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για αύξηση των τιμών της ηλιακής ενέργειας, που ονομάζεται feed-in tariff.
Η συνολική αύξηση, σε σύγκριση με την αύξηση της παραγωγικής ικανότητας κατά 7,2 GW το 2009, διαψέυδει τη χρηματοπιστωτική κρίση και αντανακλά την απότομη πτώση των τιμών στον τομέα των ηλιακών πάνελ και των συναφών εφαρμογών τους, ιδίως στη Γερμανία και την Ιταλία.
Τα φωτοβολταικά πάνελ συνεχίζουν να αναπτύσσονται σε χώρες που εφαρμόζουν το «feed-in tariff», όπως δήλωσε ο οικονομολόγος της EPIA, Gaetan Masson.
Η αύξηση της παραγωγής ενέργειας το 2010 οδήγησε σε σωρευτική, ολική ηλιακή φωτοβολταϊκή ενέργεια περίπου 40 GW, αυξημένη κατά 70 τοις εκατό από τα περίπου 23 GW το 2009.
Στην Ευρώπη κυριάρχησαν οι νέες εγκαταστάσεις ηλιακής ενέργειας το περασμένο έτος, με παραγωγική ικανότητα περίπου 13 γιγαβάτ (GW), σύμφωνα με υπολογισμούς της Masson, με τη Γερμανία και την Ιταλία να παράγουν 7 GW και περίπου 3 GW αντίστοιχα.
Οι εκτιμήσεις για τα άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά κράτη περιλαμβάνουν την Τσεχική Δημοκρατία (1,3 GW), τη Γαλλία (0,5 GW), την Ισπανία (0,4), το Βέλγιο (0,25) και την Ελλάδα (0,2).
Εκτός Ευρώπης, οι μεγαλύτερες αγορές ήταν της Ιαπωνίας (περίπου 1 GW), των Ηνωμένων Πολιτείων (0,8 GW) και της Κίνας (0,4 GW).
Οι τιμές των ηλιακών πάνελ έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ από το 2007, όπως λένε οι αναλυτές, σε περίπου 1,8 δολάρια ανά watt στα τέλη του 2010, σε σύγκριση με τα 3,7 δολάρια που ήταν τρία χρόνια νωρίτερα.

Αγροτικά φωτοβολταϊκά: Θα πάρουν όλοι, αλλά ίσως λιγότερα από 100 Κιλοβάτ


Την πρόθεση να ικανοποιήσει όλα τα αγροτικά αιτήματα για χορήγηση από τη ΔΕΗ όρων σύνδεσης με το δίκτυο, εκφράζουν, μιλώντας προς το energypress αρμόδιες πηγές του ΥΠΕΚΑ και προς τούτο υπάρχει συνεχής διαβούλευση με τις υπηρεσίες της ΔΕΗ.
Το πρόβλημα εντοπίζεται ως γνωστόν σε περίπου 2000 αιτήματα από τα συνολικά 6.200 που έχουν κατατεθεί. Πρόκειται για τις περιπτώσεις που αντιστοιχούν σε περιοχές που παρουσιάζουν, λόγω υπερφόρτωσης των δικτύων, υψηλή δυσκολία απορρόφησης της ισχύος.
Αυτό που γίνεται το διάστημα αυτό είναι αναλυτική καταγραφή του συνόλου των αιτημάτων και εξειδικευμένη αντιμετώπιση τους ανά γραμμή μέσης τάσης. «Θα υπάρχουν γραμμές που τα αιτήματα είναι λίγα και θα μπορούν άμεσα να ικανοποιηθούν θα υπάρχουν και άλλες που η αντιμετώπιση θα είναι πιο σύνθετη» δηλώνεται στο energypress. Ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο θα επιχειρηθεί η ικανοποίηση όλων των αγροτικών αιτημάτων; Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές εξετάζονται τρείς λύσεις, καθώς και ο συνδυασμός τους. Ειδικότερα:
• Η μεταφορά του αιτήματος σε γειτονική γραμμή: Ο αγρότης θα κληθεί, εάν έχει διαθέσιμο χωράφι σε άλλη περιοχή με λιγότερο επιβαρυμένες γραμμές, να κάνει αίτηση για ισοδύναμη επένδυση σε εκείνη την περιοχή, που θα εξεταστεί με βάση την ημερομηνία της αρχικής κατάθεσης.
• Ο επιμερισμός της δυνατότητας απορρόφησης της γραμμής στα αιτήματα που της αντιστοιχούν: Αντί δηλαδή να εγκριθούν οι αιτήσεις για ισχύ 100 Κιλοβάτ σε κάθε επένδυση (όπως είναι οι περισσότερες) να «πάρουν» όλοι από 60 ή 70 Κιλοβάτ, ανάλογα με τη χωρητικότητα της γραμμής και το πλήθος των αιτήσεων που αναλογούν σε αυτή.
• Η κατασκευή νέας γραμμής μέσης τάσης: Τυπικά κάτι τέτοιο δεν συνηθίζεται, καθώς υπάρχουν σημαντικές απώλειες. Ωστόσο, επειδή υπάρχει η βούληση ικανοποίησης των αγροτικών αιτημάτων εξετάζεται και αυτή η λύση, με διάφορες τεχνικές επιλογές μικρότερου κόστους. Το πρόβλημα είναι ποιος θα πληρώσει για την κατασκευή των νέων γραμμών. Σύμφωνα με πληροφορίες εξελίσσεται διαδικασία συνεννόησης με το υπουργείο Γεωργίας για πιθανή χρηματοδότηση μέρους των εξόδων από τα αγροτικά αναπτυξιακά προγράμματα.
Εξετάζεται τέλος και ο συνδυασμός των παραπάνω λύσεων, όπως για παράδειγμα η μεταφορά αιτημάτων ώστε να δημιουργηθεί κρίσιμη μάζα και κατασκευή στη συνέχεια νέας γραμμής.
Ξεκίνησε
Υπενθυμίζεται ότι μόνο στο ηπειρωτικό δίκτυο είχαν υποβληθεί μέχρι τον Οκτώβρη του 2010, χρονική περίοδος κατά την οποία οι επαγγελματίες αγρότες διατηρούσαν προτεραιότητα έναντι των λοιπών νέων αιτημάτων, περίπου 6200 αιτήσεις αγροτών για φωτοβολταϊκά συστήματα μέχρι 100 kW, που αντιπροσωπεύουν συνολική ισχύ περί τα 612 MW.
Η ΔΕΗ, αφού κατέγραψε τον εξαιρετικά μεγάλο όγκο των αιτημάτων για φωτοβολταϊκούς σταθμούς που υποβλήθηκαν μετά την ψήφιση του νόμου 3851 τον Ιούνιο του 2010, αγροτικών και μη, και τα αντιστοίχησε με τα δίκτυα μέσης τάσης που διαχειρίζεται ξεκίνησε τη χορήγηση προσφορών σύνδεσης στα αγροτικά φωτοβολταϊκά, για τους νομούς και τις γραμμές που είχαν τη μεγαλύτερη ευχέρεια απορρόφησης ισχύος, λόγω μη δέσμευσης ισχύος από προηγούμενα αιτήματα για σταθμούς ΑΠΕ.
Τα υπόλοιπα
Ο σχεδιασμός της επιχείρησης δείχνει ότι περίπου το 1/3 της ισχύος των αγροτικών φωτοβολταϊκών, που αντιστοιχεί σε 2000 αιτήματα, αναφέρεται σε τέτοια δίκτυα, με μεγάλη ευχέρεια απορρόφησης. Αυτά η ΔΕΗ τα έχει ουσιαστικά ικανοποιήσει.
Υπάρχουν άλλα 2.000 περίπου αγροτικά αιτήματα τα οποία αντιστοιχούν σε δίκτυα μεσαίας δυσκολίας όσον αφορά στην απορρόφηση ισχύος. Η δυσκολία αναφέρεται στο γεγονός ότι πρέπει να προηγηθεί της προσφοράς σύνδεσης τεχνική μελέτη του τοπικού δικτύου, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα υφιστάμενα φορτία όσο και τα προϋπάρχοντα αιτήματα για σταθμούς ΑΠΕ. Η μεσαία δυσκολία δεν σημαίνει αδυναμία ικανοποίησης των αιτημάτων, απλά απαιτείται περισσότερος χρόνος για την έκδοση των προσφορών σύνδεσης. Η διαδικασία αυτή είναι σε εξέλιξη και η ΔΕΗ εκτιμά ότι θα την ολοκληρώσει μέχρι το τέλος Απριλίου 2011.

Τον κορεσμό ανά υποσταθμό, αντί για γραμμή, εξετάζει η ΔΕΗ για να «χωρέσουν» όλοι οι φ/β


Μια νέα μεθοδολογία που εξετάζει τον κορεσμό ανά υποσταθμό σε κάθε περιοχή, και όχι ανά γραμμή, ακολουθεί τώρα η ΔΕΗ προκειμένου να «χωρέσουν» στο σύστημα όσο το δυνατόν περισσότερα αγροτικά φωτοβολταικά.
H μεθοδολογία αυτή, που παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία - όπως λέγεται αρμοδίως- υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί το πολύ μέσα σε ένα μήνα, και συζητήθηκε σε συνάντηση που είχαν προ ημερών στελέχη της δημόσιας επιχείρησης ηλεκτρισμού με τη ΡΑΕ. Το σκεπτικό του μοντέλου, έτσι όπως παρουσιάστηκε, είναι ότι θα επιτρέψει στη ΔΕΗ να ανταποκριθεί στη δέσμευση του υπουργείου ΠΕΚΑ ότι από τα 6.000 αγροτικά αιτήματα, θα ικανοποιηθούν τα περισσότερα.
Έτσι λοιπόν οι υπηρεσίες της επιχείρησης προσπαθούν να εντάξουν στο δίκτυο, εκτός από τα 4.000 αιτήματα (400 MW) για τα οποία δεσμεύθηκε το υπουργείο, τουλάχιστον άλλα 1.000 (100 MW), ώστε αθροιστικά μέχρι τον Απρίλιο να έχουν ικανοποιηθεί τα 5.000. Τα τελευταία 1.000 αιτήματα (100 MW) που είναι και τα πιο «δύσκολα», θα εξεταστούν σε τοπικό επίπεδο και κατά περίπτωση, ακολουθώντας όπως λένε οι πληροφορίες μια πρακτική ανάλογη με εκείνη που έχει εφαρμοστεί με τα αιολικά, στην Κρήτη.
Αντί για 100 kw, θα πάρει 75 kw...
Αντί δηλαδή να πάρει ο αγρότης 100 κιλοβάτ ισχύος, θα του δοθούν π.χ. 75 kw, ώστε να χωρέσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι, όπως μάλιστα είχε γράψει το «Energypress» (14/2/2010). Ειδικότερα στο τραπέζι έχουν πέσει μια σειρά από πιθανές λύσεις, καθώς και ο συνδυασμός τους :
• Η μεταφορά του αιτήματος σε γειτονική γραμμή: Ο αγρότης θα κληθεί, εάν έχει διαθέσιμο χωράφι σε άλλη περιοχή με λιγότερο επιβαρυμένες γραμμές, να κάνει αίτηση για ισοδύναμη επένδυση σε εκείνη την περιοχή, που θα εξεταστεί με βάση την ημερομηνία της αρχικής κατάθεσης.
• Ο επιμερισμός της δυνατότητας απορρόφησης της γραμμής στα αιτήματα που της αντιστοιχούν: Αντί να εγκριθούν οι αιτήσεις για ισχύ 100 Κιλοβάτ σε κάθε επένδυση (όπως είναι οι περισσότερες) να «πάρουν» όλοι από 60 ή 70 Κιλοβάτ, ανάλογα με τη χωρητικότητα της γραμμής και το πλήθος των αιτήσεων που αναλογούν σε αυτή.
• Η κατασκευή νέας γραμμής μέσης τάσης: Τυπικά κάτι τέτοιο δεν συνηθίζεται, καθώς υπάρχουν σημαντικές απώλειες. Ωστόσο, επειδή υπάρχει η βούληση ικανοποίησης των αγροτικών αιτημάτων εξετάζεται και αυτή η λύση, με διάφορες τεχνικές επιλογές μικρότερου κόστους. Το πρόβλημα είναι ποιος θα πληρώσει για την κατασκευή των νέων γραμμών. Σύμφωνα με πληροφορίες εξελίσσεται διαδικασία συνεννόησης με το υπουργείο Γεωργίας για πιθανή χρηματοδότηση μέρους των εξόδων από τα αγροτικά αναπτυξιακά προγράμματα.

Πράσινο φως για τα «ψηλά» trackers – νέα υπουργική απόφαση για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών


Υπεγράφη τελικά σήμερα η αναμενόμενη υπουργική απόφαση του ΥΠΕΚΑ για αλλαγές και βελτιώσεις που αφορούν κυρίως την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε οικόπεδα εκτός σχεδίου πόλης, αλλά και εγκατάσταση σε κτίρια κ.λπ. Ιδιαίτερα σημαντικό θεωρείται το γεγονός ότι εκλογικεύονται οι διατάξεις που αφορούν το επιτρεπόμενο ύψος και τις ελάχιστες αποστάσεις από τα όρια των οικοπέδων. Και τούτο διότι τα όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα είχαν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στις (ελληνικές κυρίως) βιομηχανίες κατασκευής trackers. Όπως υποστηρίζει με ανακοίνωσή του το υπουργείο, με την τροποποιητική απόφαση βελτιώνεται το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε περιοχές εντός και εκτός σχεδίου πόλεως «θεραπεύοντας συγκεκριμένες δυσλειτουργίες και επιλύονται ειδικά προβλήματα που εντοπίστηκαν στην πράξη».
Συγκεκριμένα, για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων σε εκτός σχεδίου περιοχές:
• Εξασφαλίζεται ότι οι κατευθύνσεις του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ εφαρμόζονται για το σύνολο των φωτοβολταϊκών σταθμών.
• Αποσαφηνίζονται οι περιπτώσεις στις οποίες απαιτείται έκδοση οικοδομικής άδειας στην περίπτωση εγκατάστασης Φ/Β συστημάτων.
• Οι ελάχιστες αποστάσεις των εγκαταστάσεων και του συνοδού οικίσκου από τα όρια γηπέδου γίνονται ρεαλιστικότερες, επιτρέποντας την αξιοποίηση μεγαλύτερου ποσοστού κάλυψης γηπέδου.
• Καθορίζονται εκ νέου οι απολύτως αναγκαίες κατασκευές, με άρση του περιορισμού ύψους και εισάγεται κατάλληλη ρύθμιση ώστε να καθίσταται δυνατή η εγκατάσταση όσων οικίσκων εγκατάστασης ηλεκτρονικού εξοπλισμού είναι απαραίτητοι στις εγκαταστάσεις αυτές, ανεξαρτήτως της συνολικής εγκατεστημένης ισχύος τους.
• Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για θέματα ασφαλείας, δεδομένης της σημαντικής αύξησης του ορίου εγκατεστημένης ισχύος φωτοβολταϊκών σταθμών από 150kW σε 1MW που εισήγαγε ο πρόσφατος ν.3851/2010 σε συνδυασμό με την κατάργηση για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ της διαδικασίας έγκρισης εργασιών και αντικατάστασή της από έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας.
Σχετικά με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων επί κτισμάτων και ακαλύπτων χώρων τους, ανεξάρτητα αν αυτά εντάσσονται σε εκτός ή εντός σχεδίου πόλεως περιοχές:
• Επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων ψύξης και θέρμανσης χώρου μετά από έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας σε χαρακτηρισμένους παραδοσιακούς οικισμούς, ιστορικά τμήματα πόλεων και διατηρητέα κτίρια, εφόσον δεν απαγορεύεται η εγκατάστασή τους από τα σχετικά διατάγματα και αποφάσεις προστασίας τους και υπό τον όρο ότι τοποθετούνται στους ακάλυπτους χώρους των κτιρίων και σε σημεία μη ορατά από κοινόχρηστους χώρους. Επίσης σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και εφόσον δεν απαγορεύεται η εγκατάστασή τους από τη σχετική νομοθεσία προστασίας τους, υπό τον όρο ότι θα εναρμονίζονται κατά το δυνατόν οι εγκαταστάσεις με τον περιβάλλοντα χώρο. Σημειώνεται πως για την εγκατάσταση δεν επιτρέπεται η διάνοιξη νέων ή η διαπλάτυνση υφιστάμενων οδών. Παράλληλα διευκρινίζεται ότι τόσο στην περίπτωση παραδοσιακών οικισμών, ιστορικών οικισμών, διατηρητέων κτιρίων όσο και των περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων ψύξης και θέρμανσης χώρου, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (Ε.Π.Α.Ε.).
• Γίνεται ρητή μνεία στην απαγόρευση τοποθέτησης εγκαταστάσεων σε αδόμητα οικόπεδα (εντός σχεδίου).
• Λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα και στην απόφαση αυτή για θέματα ασφαλείας και, τηρουμένου του πνεύματος του νομοθέτη για απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών για την εγκατάσταση Φ/Β συστημάτων σε κτίρια, για την περίπτωση τοποθέτησης φωτοβολταϊκών συστημάτων ισχύος μεγαλύτερης των 100kW, ζητείται δήλωση στατικής επάρκειας του κτιρίου πάνω στο οποίο γίνεται η εγκατάσταση, υπογεγραμμένη από διπλωματούχο πολιτικό μηχανικό.
• Ειδικά για την τοποθέτηση των φωτοβολταϊκών συστημάτων πάνω σε κτίρια και για ισχύ μέχρι 100kW, όπου δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, ούτε έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, αλλά απλή γνωστοποίηση εργασιών στον αρμόδιο Διαχειριστή, υπογραμμίζεται η ευθύνη του υποψήφιου παραγωγού για την τήρηση των κείμενων διατάξεων σε προστατευόμενες περιοχές με την απαίτηση υποβολής σχετικής υπεύθυνης δήλωσης στον αρμόδιο Διαχειριστή, ο οποίος εφεξής οφείλει να κοινοποιεί τη Σύμβαση Σύνδεσης στην αρμόδια Διεύθυνση Πολεοδομίας.
• Τέλος, κρίθηκε σκόπιμο το ανωτέρω κανονιστικό πλαίσιο να απαλλαγεί από τις κατά τα άλλα διατηρούμενες σε ισχύ διατάξεις του αστικού δικαίου με χαρακτήρα δημόσιας τάξης, όπως αυτή της απαίτησης της σύμφωνης γνώμης των συνιδιοκτητών σε περιπτώσεις συνιδιοκτησίας, οι οποίες εξακολουθούν να επιβάλλονται κατά περίπτωση.

Φωτοβολταϊκά: Τις παλιές ταρίφες για όλους διεκδικούν οι αγρότες


  • Σταθεροποίηση της τιμής πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος από φωτοβολταϊκά στα 441,05 ευρώ ανά μεγαβατώρα για τους αγρότες που υπέβαλαν μεν εμπρόθεσμα τις αιτήσεις, αλλά όχι τους πλήρεις φακέλους στο ΔΕΣΜΗΕ, ζητά η ΠΑΣΕΓΕΣ.
    Σε επιστολή του προς την αρμόδια υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη, ο Πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ, Τζανέτος Καραμίχας θίγει μια σειρά από ζητήματα που αφορούν στο θέμα των επενδύσεων των αγροτών σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς, μεταξύ των οποίων η πώληση του παραγόμενου ρεύματος και η κατά προτεραιότητα εξέταση των ομαδικών αιτημάτων από αγρότες. Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή:
    Κυρία Υπουργέ,
    1. Με αφορμή τα περιλαμβανόμενα στο Δελτίο Τύπου της 31/1/2011 του ΥΠΕΚΑ, επισημαίνεται ότι η προωθούμενη νομοθετική πρωτοβουλία για εξασφάλιση στους υποψήφιους επενδυτές Φ/Β σταθμών της τιμής πώλησης ρεύματος που ισχύει κατά την ημερομηνία υποβολής του πλήρους φακέλλου στον ΔΕΣΜΗΕ, δεν καλύπτει τους επαγγελματίες αγρότες, μια και μέχρι σήμερα οι όροι διασύνδεσης που έχουν εκδοθεί από τη ΔΕΗ αφορούν ένα μικρό αριθμό αγροτών.
    Πράγματι όπως αναλύεται και στο με Α.Π. 48/19.1.2011 σχετικό έγγραφο της ΠΑΣΕΓΕΣ, για την μεγάλη πλειοψηφία των επενδυτικών αιτημάτων των επαγγελματιών αγροτών δεν έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα οι όροι διασύνδεσης από την ΔΕΗ και κατά συνέπεια δεν είναι δυνατόν να υποβληθούν οι προβλεπόμενοι πλήρεις φάκελοι στον ΔΕΣΜΗΕ.
    Οι καθυστερήσεις αυτές δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα των υποψηφίων αγροτών επενδυτών, οι οποίοι μέχρι 11/10/ 2010 υπέβαλαν έγκαιρα και έγκυρα τα αιτήματά τους, αλλά στις εμπλεκόμενες Υπηρεσίες.
    Με βάση τα παραπάνω, η ΠΑΣΕΓΕΣ θεωρεί επιβεβλημένη την σταθεροποίηση της τιμής πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος του παραγόμενου από Φ/Β σταθμούς στην προβλεπόμενη από τον Ν3851/2010 τιμή για την περίοδο μέχρι 31/1/2011 (δηλαδή 441,05 €/MWH) για τις περιπτώσεις των επαγγελματιών αγροτών , οι οποίοι μέχρι τη συγκεκριμένη ημερομηνία , είχαν υποβάλλει στην αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία αίτημα για έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας της επένδυσής τους συνοδευόμενο με όλα τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία δικαιολογητικά.
    2. Επίσης κρίνεται αναγκαία η δημοσίευση στους δικτυακούς τόπους του ΥΠΕΚΑ και της ΔΕΗ των στοιχείων των αιτήσεων των επενδυτών για εγκατάσταση ΑΠΕ, περιλαμβανομένων και των επαγγελματιών αγροτών και στις περιπτώσεις εκείνες που εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (όπως φωτοβολταϊκοί σταθμοί με εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύ μικρότερη ή ίση του ενός MWp, και άλλοι σύμφωνα με τη παρ. 12 του άρθρου 2 του ν. 3851/2010) οι οποίοι λαμβάνουν όρους διασύνδεσης από τη ΔΕΗ κατ΄ αντιστοιχία με τα εφαρμοζόμενα από την Ρ.Α.Ε.
    Η αναγκαία αυτή δημοσίευση θα συμβάλλει στην αποφυγή τριβών και αμφισβητήσεων της όλης διαδικασίας, ενώ ταυτόχρονα θα επιτρέψει τον συντονισμό των ενεργειών για την επίλυση τυχόν εμφανιζόμενων προβλημάτων.
    3. Ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται τέλος η διασφάλιση της απόλυτης προτεραιότητας εξέτασης ομαδικών επενδυτικών αιτημάτων για εγκατάσταση ΑΠΕ (σε ιδιόκτητες ή και μισθωμένες εκτάσεις) από επαγγελματίες αγρότες μέσω των Φορέων τους (ΑΣΟ, ΣΕ του Ν 2810/2000) ιδιαίτερα σε περιοχές, όπου εμφανίζεται αδυναμία κάλυψης μεμονωμένων αιτημάτων αγροτών λόγω υπερφόρτωσης του δικτύου της ΔΕΗ.
    Η προτεινόμενη προτεραιότητα θα ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί με τροποποίηση του άρθρου 15 του Ν 3851 και δικαιολογείται από:
    •Την επίτευξη οικονομικών κλίμακας (τεχνικά, οικονομικά, φοροτεχνικά θέματα)
    •Την βελτίωση της χωροθέτησης
    •Την ευχερέστερη διαχείριση προβλημάτων του δικτύου της ΔΕΗ
    •Την επιτυχή εφαρμογή του μέτρου σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης (Γερμανία, Αυστρία, κ.λ.π.).

Χρήστος Κολώνας: Φωτοβολταϊκά τώρα πιο εύκολα, γρήγορα και παντού


Πιο εύκολη γίνεται η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε κατοικίες, οικόπεδα εντός και εκτός σχεδίου, διατηρητέα κτίρια, καθώς και σε παραδοσιακούς και ιστορικούς οικισμούς.
Η υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τ. Μπιρμπίλη και ο αναπληρωτής υπουργός Ν. Σηφουνάκης προχώρησαν σε τροποποιήσεις άρθρων δύο αποφάσεων (40158/25.8.2010 ΦΕΚ Β' 1556) και (36720/25.8.2010 ΦΕΚ Α.Α.Π. 376) καθιστώντας σαφέστερους και λιγότερο γραφειοκρατικούς τους όρους για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών.
Το «Εθνος» παρουσιάζει σήμερα οδηγό με τις αλλαγές που προβλέπει η νέα απόφαση του ΥΠΕΚΑ. Σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων σε κτίσματα και ακάλυπτους χώρους τους, σε εκτός ή εντός σχεδίου περιοχές, οι αλλαγές είναι:
Επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων ψύξης και θέρμανσης χώρου μετά από έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας σε χαρακτηρισμένους παραδοσιακούς οικισμούς, ιστορικά τμήματα πόλεων και διατηρητέα κτίρια, εφόσον δεν απαγορεύεται η εγκατάστασή τους από τα σχετικά διατάγματα και αποφάσεις προστασίας τους και υπό τον όρο ότι τοποθετούνται στους ακάλυπτους χώρους των κτιρίων και σε σημεία μη ορατά από κοινόχρηστους χώρους. Επίσης σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και εφόσον δεν απαγορεύεται η εγκατάστασή τους από τη σχετική νομοθεσία προστασίας τους, υπό τον όρο ότι θα εναρμονίζονται κατά το δυνατόν οι εγκαταστάσεις με τον περιβάλλοντα χώρο. Σημειώνεται πως για την εγκατάσταση δεν επιτρέπεται η διάνοιξη νέων ή η διαπλάτυνση υφιστάμενων οδών. Παράλληλα διευκρινίζεται ότι τόσο στην περίπτωση παραδοσιακών οικισμών, ιστορικών οικισμών, διατηρητέων κτιρίων όσο και των περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων ψύξης και θέρμανσης χώρου, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (Ε.Π.Α.Ε.).
- Απαγορεύονται τα φωτοβολταϊκά σε αδόμητα οικόπεδα (εντός σχεδίου).
- Για την περίπτωση τοποθέτησης φωτοβολταϊκών συστημάτων ισχύος μεγαλύτερης των 100kW, ζητείται δήλωση στατικής επάρκειας του κτιρίου πάνω στο οποίο γίνεται η εγκατάσταση, υπογεγραμμένη από διπλωματούχο πολιτικό μηχανικό, για λόγους ασφαλείας.
- Ειδικά για την τοποθέτηση των φωτοβολταϊκών συστημάτων πάνω σε κτίρια και για ισχύ μέχρι 100kW, όπου δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, ούτε έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, αλλά απλή γνωστοποίηση εργασιών στον αρμόδιο Διαχειριστή, υπογραμμίζεται η ευθύνη του υποψήφιου παραγωγού για την τήρηση των κείμενων διατάξεων σε προστατευόμενες περιοχές με την απαίτηση υποβολής σχετικής υπεύθυνης δήλωσης στον αρμόδιο Διαχειριστή, ο οποίος εφεξής οφείλει να κοινοποιεί τη Σύμβαση Σύνδεσης στην αρμόδια Διεύθυνση Πολεοδομίας.
Ρύθμιση
Στις εκτός σχεδίου περιοχές
Σε ό,τι αφορά τις εκτός σχεδίου περιοχές:
- Οι ελάχιστες αποστάσεις των εγκαταστάσεων και του συνοδού οικίσκου από τα όρια γηπέδου γίνονται ρεαλιστικότερες, επιτρέποντας την αξιοποίηση μεγαλύτερου ποσοστού κάλυψης γηπέδου.
- Καθορίζονται εκ νέου οι απολύτως αναγκαίες κατασκευές, με άρση του περιορισμού ύψους, και εισάγεται κατάλληλη ρύθμιση ώστε να καθίσταται δυνατή η εγκατάσταση όσων οικίσκων εγκατάστασης ηλεκτρονικού εξοπλισμού είναι απαραίτητοι στις εγκαταστάσεις αυτές.
Σε εκτός σχεδίου περιοχές
Φωτοβολταϊκά σε γήπεδα μη άρτια και μη οικοδομήσιμα
Σε γήπεδα που βρίσκονται σε εκτός σχεδίου περιοχές, ανεξαρτήτως οικοδομησιμότητας και αρτιότητας, επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών ανεξαρτήτως ισχύος.
Ειδικότερα, για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε γήπεδα μη άρτια και μη οικοδομήσιμα, οι δομικές κατασκευές για την εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών συστημάτων δεν μπορεί να υπερβαίνουν τις απολύτως αναγκαίες.
Ως απολύτως αναγκαίες κατασκευές νοούνται:
α) στυλίσκος ΔΕΗ,
β) οικίσκος εγκατάστασης ηλεκτρονικού εξοπλισμού ανά 500 kW εγκατεστημένης ισχύος προκατασκευασμένος και με απολύτως αναγκαίες διαστάσεις μέχρι 15 τ.μ. και συνολικού ύψους μέχρι και 2,5 μ. με τη δυνατότητα προσαύξησης του ύψους αυτού μέχρι 20% στην περίπτωση εγκατάστασης εργοστασιακών πεδίων διανομής των αντιστροφέων-μετασχηματιστών,
γ) περίφραξη με συρματόπλεγμα στα όρια της ιδιοκτησίας μέχρι 2,5 μ. με συμπαγές τοιχίο ύψους έως 30 εκ. για την προστασία της εγκατάστασης.
Η εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών συστημάτων και τυχόν οικίσκος που χρησιμοποιείται για τη στέγαση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού των συστημάτων αυτών πρέπει να απέχουν από τα όρια των γηπέδων:
α) Απόσταση ίση με 2,5 μ., όταν το μέγιστο ύψος του εξοπλισμού από τη στάθμη του φυσικού ή τεχνητά διαμορφωμένου εδάφους των γηπέδων είναι μέχρι και 2,5 μ.
β) Απόσταση ίση με 5 μ., όταν το μέγιστο ύψος του εξοπλισμού υπερβαίνει τα 2,5 μ.
Ο υπολογισμός της ελάχιστης απόστασης βασίζεται στην προβολή επί του οριζοντίου επιπέδου του συνόλου των εγκαταστάσεων του φωτοβολταϊκού εξοπλισμού για όλες τις πιθανές θέσεις που αυτός λαμβάνει κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών είναι η απόδειξη της κυριότητας ή της νόμιμης κατοχής του γηπέδου για την εγκατάστασή τους.
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ
Η τοποθέτηση συστημάτων πάνω σε κτίρια και βεράντες
Η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων ανεξαρτήτως ισχύος και ηλιακών συστημάτων ψύξης και θέρμανσης χώρου πάνω σε κτίρια επιτρέπεται εφόσον γίνεται επάνω στο δώμα ή στη στέγη νομίμως υφιστάμενου κτιρίου, συμπεριλαμβανομένων στεγάστρων βεραντών, προσόψεων και σκιάστρων.
Για την τοποθέτηση των φωτοβολταϊκών συστημάτων πάνω σε κτίρια και για ισχύ μέχρι των 100kW δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, ούτε έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας.
Ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει:
Εγγραφη γνωστοποίηση εργασιών και εκπόνησης της μελέτης εγκατάστασης και ενεργειακής απόδοσης των φωτοβολταϊκών συστημάτων στον διαχειριστή του δικτύου ή σε άλλο προμηθευτή που ηλεκτροδοτεί το κτίριο όπου εγκαθίσταται το φωτοβολταϊκό σύστημα, η οποία υπογράφεται από τον ενδιαφερόμενο και τον επιβλέποντα για την εγκατάσταση μηχανικό και επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης, που τους καθιστά υπεύθυνους κατά νόμο για την τήρηση των όρων της παρούσας απόφασης, καθώς και
Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν απαιτείται γνωμοδότηση της Επιτροπής Πολεοδομικού Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (Ε.Π.Α.Ε.). Στις περιπτώσεις που απαιτείται η γνωμοδότηση της Ε.Π.Α.Ε., αυτή κατατίθεται μαζί με το έγγραφο γνωστοποίησης εργασιών.
Σύνδεση με δίκτυο
Για τη σύνδεση με τον διαχειριστή του δικτύου δεν απαιτείται αυτοψία ή άλλη ενέργεια της αρμόδιας Πολεοδομικής Υπηρεσίας. Ο αρμόδιος διαχειριστής οφείλει να κοινοποιεί τη Σύμβαση Σύνδεσης στην αρμόδια Διεύθυνση Πολεοδομίας, πέραν των λοιπών αποδεκτών.
Για την τοποθέτηση των φωτοβολταϊκών συστημάτων πάνω σε κτίρια για ισχύ μεγαλύτερη των 100kW, απαιτείται η έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας και απαιτείται η συνυποβολή δήλωσης στατικής επάρκειας του κτιρίου πάνω στο οποίο θα γίνει η εγκατάσταση, υπογεγραμμένη από διπλωματούχο πολιτικό μηχανικό.
Πότε επιτρέπεται η εγκατάσταση
Διατηρητέα κτίρια, οικισμοί και ιστορικά τμήματα πόλεων
Σε ό,τι αφορά διατηρητέα κτίρια, παραδοσιακούς οικισμούς και ιστορικά τμήματα πόλεων η νέα απόφαση αναφέρει:
Επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων ψύξης και θέρμανσης χώρου μετά από έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας:
α) σε χαρακτηρισμένους παραδοσιακούς οικισμούς, ιστορικά τμήματα πόλεων και διατηρητέα κτίρια, εφόσον δεν απαγορεύεται η εγκατάστασή τους από τα σχετικά διατάγματα και αποφάσεις προστασίας τους και υπό τον όρο ότι τοποθετούνται στους ακάλυπτους χώρους των κτιρίων και σε σημεία μη ορατά από κοινόχρηστους χώρους και
β) σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, εφόσον δεν απαγορεύεται η εγκατάστασή τους από τη σχετική νομοθεσία προστασίας και εναρμονίζονται κατά το δυνατόν οι εγκαταστάσεις με τον περιβάλλοντα χώρο. Για την κατά τα ως άνω εγκατάσταση δεν επιτρέπεται η διάνοιξη νέων ή η διαπλάτυνση υφιστάμενων οδών.
Η έγκριση χορηγείται ύστερα από σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (Ε.Π.Α.Ε.). Η Ε.Π.Α.Ε. ελέγχει την τήρηση των προϋποθέσεων, την ένταξη των εγκαταστάσεών τους στον χώρο, καθώς και την εναρμόνισή τους με το τοπίο. Στις περιπτώσεις που απαιτείται έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, υποβάλλεται σκαρίφημα του χώρου τοποθέτησης των φωτοβολταϊκών στοιχείων και φωτογραφική τεκμηρίωση.
Ακάλυπτοι χώροι - αδόμητα οικόπεδα
Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων ψύξης και θέρμανσης χώρου επιτρέπεται μετά από έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας στους ακάλυπτους χώρους των οικοπέδων που βρίσκονται σε περιοχές εντός σχεδίου και εντός οικισμών, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις Α.Π.Ε., με την επιφύλαξη των διατάξεων του Κτιριοδομικού Κανονισμού περί φύτευσης οικοπέδων. Δεν δικαιολογείται η τοποθέτηση εγκαταστάσεων σε αδόμητα οικόπεδα.

Ενίσχυση 2.4 εκατ. δολαρίων προς τους αγρότες εξήγγειλε η κυβέρνηση της Σκωτίας προκειμένου να «ενθαρρύνει» την ανάπτυξη έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, και ειδικότερα φωτοβολταϊκών, αλλά και για να ελαχιστοποιήσει τους κινδύνους που ενέχει μια τέτοια επένδυση, σε περίπτωση που δεν προηγηθεί η κατάλληλη προμελέτη και σχεδιασμός του έργου. Σύμφωνα με τον υπουργό Αγροτικών Υποθέσεων και Περιβάλλοντος της Σκωτίας Richard Lochhead, η χρηματοδότηση έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να καλύπτει έως και το 90% των δαπανών σχεδιασμού του έργου. «Η Σκωτία διαθέτει τεράστιες προοπτικές για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, κάτι το οποίο εκτός από περιβαλλοντικά οφέλη, θα επιφέρει, επίσης, σημαντικές οικονομικές ευκαιρίες», είπε ο κ. Lochhead. «Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορούν πραγματικά να γίνουν πηγή οικονομικής ανάπτυξης. Ωστόσο, οι αγρότες με τους οποίους έρχομαι σε επαφή μου έχουν επανειλημμένως τονίσει ότι παρόλο που γνωρίζουν τα οφέλη από την ανάπτυξη έργων Α.Π.Ε, δεν προχωρούν σε μια τέτοια επένδυση λόγω του υψηλού κόστους που απαιτεί η προμελέτη των έργων», συνέχισε ο υπουργός. Η συγκεκριμένη χρηματοδότηση προέρχεται από το αποταμιευτικό ταμείο του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης της Σκωτίας ενώ θα ενισχυθεί, επίσης, από το σύστημα CARES (Communities and Renewable Energy Scheme) που έχει αναπτυχθεί στη Σκωτία αποκλειστικά για την προώθηση έργων ΑΠΕ και το οποίο έχει στηρίξει περίπου 3.000 κοινοτικά προγράμματα κατά το παρελθόν έτος, τα οποία αναμένεται να αποφέρουν πάνω από 20 εκατομμύρια δολάρια μέσα στα επόμενα 20 χρόνια . "Καλώ τους αγρότες να αδράξουν την ευκαιρία και να βοηθήσουν τη Σκωτία να μεγιστοποιήσει το τεράστιο δυναμικό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που διαθέτει», είπε κλείνοντας την ομιλία του στο υπουργικό συμβούλιο ο κ. Lochhead.


Την απόλυτη ικανοποίησή του εκφράζει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Φωτοβολταϊκών, για την υπογραφή από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής της Υπουργικής Απόφασης με την οποία τροποποιείται και βελτιώνεται το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε περιοχές εντός και εκτός σχεδίου πόλεως. Η απόφαση πράγματι θεραπεύει συγκεκριμένες δυσλειτουργίες και επιλύει με σαφήνεια ειδικά προβλήματα που αφορούσαν μεγάλο αριθμό επενδυτών φωτοβολταϊκών.
Ιδιαίτερα θετικές είναι οι διατάξεις της απόφασης που αφορούν το επιτρεπόμενο ύψος και τις ελάχιστες αποστάσεις από τα όρια των οικοπέδων στις εκτός σχεδίου περιοχές, ικανοποιώντας πάγια αιτήματα του ΠΑΣΥΦ, καθώς η προϋπάρχουσα νομοθεσία δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα σε χιλιάδες επενδυτές ή υποψήφιους επενδυτές φωτοβολταϊκών.
Πρέπει τέλος να επισημανθεί το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ και η αρμόδια Υπηρεσία Εξυπηρέτησης Επενδυτών ΑΠΕ, υπήρξε πρόθυμη να «ακούσει» τους επενδυτές, να κατανοήσει την ουσία των προβλημάτων και να βελτιώσει το θεσμικό πλαίσιο κατά τρόπο που να διευκολύνει τους εμπλεκόμενους φορείς και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για πραγματική ανάπτυξη του κλάδου των φωτοβολταϊκών και της πράσινης ενέργειας.

Σκωτία: 2.4 εκατ. δολ. στους αγρότες για φωτοβολταϊκά


Ενίσχυση 2.4 εκατ. δολαρίων προς τους αγρότες εξήγγειλε η κυβέρνηση της Σκωτίας προκειμένου να «ενθαρρύνει» την ανάπτυξη έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, και ειδικότερα φωτοβολταϊκών, αλλά και για να ελαχιστοποιήσει τους κινδύνους που ενέχει μια τέτοια επένδυση, σε περίπτωση που δεν προηγηθεί η κατάλληλη προμελέτη και σχεδιασμός του έργου.
Σύμφωνα με τον υπουργό Αγροτικών Υποθέσεων και Περιβάλλοντος της Σκωτίας Richard Lochhead, η χρηματοδότηση έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να καλύπτει έως και το 90% των δαπανών σχεδιασμού του έργου.
«Η Σκωτία διαθέτει τεράστιες προοπτικές για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, κάτι το οποίο εκτός από περιβαλλοντικά οφέλη, θα επιφέρει, επίσης, σημαντικές οικονομικές ευκαιρίες», είπε ο κ. Lochhead.
«Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορούν πραγματικά να γίνουν πηγή οικονομικής ανάπτυξης. Ωστόσο, οι αγρότες με τους οποίους έρχομαι σε επαφή μου έχουν επανειλημμένως τονίσει ότι παρόλο που γνωρίζουν τα οφέλη από την ανάπτυξη έργων Α.Π.Ε, δεν προχωρούν σε μια τέτοια επένδυση λόγω του υψηλού κόστους που απαιτεί η προμελέτη των έργων», συνέχισε ο υπουργός.
Η συγκεκριμένη χρηματοδότηση προέρχεται από το αποταμιευτικό ταμείο του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης της Σκωτίας ενώ θα ενισχυθεί, επίσης, από το σύστημα CARES (Communities and Renewable Energy Scheme) που έχει αναπτυχθεί στη Σκωτία αποκλειστικά για την προώθηση έργων ΑΠΕ και το οποίο έχει στηρίξει περίπου 3.000 κοινοτικά προγράμματα κατά το παρελθόν έτος, τα οποία αναμένεται να αποφέρουν πάνω από 20 εκατομμύρια δολάρια μέσα στα επόμενα 20 χρόνια .
"Καλώ τους αγρότες να αδράξουν την ευκαιρία και να βοηθήσουν τη Σκωτία να μεγιστοποιήσει το τεράστιο δυναμικό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που διαθέτει», είπε κλείνοντας την ομιλία του στο υπουργικό συμβούλιο ο κ. Lochhead.

Προς ανάκληση τα πρώτα 700 MW των «αιωνίων» αδειών ΑΠΕ…


«Ξεσκαρτάρισμα» και ανάκληση των αιώνιων αδειοδοτήσεων έργων ΑΠΕ, αρχίζει μέσα στις αμέσως επόμενες εβδομάδες η ΡΑΕ. Και στο «στόχαστρό» της βρίσκονται σύμφωνα με τις πληροφορίες, πάνω από 700 μεγαβάτ πράσινων αδειών, οι οποίες έχουν κάθε λόγο να ανακληθούν φέτος, σύμφωνα με τα αρχεία της.
Πρόκειται για άδειες παραγωγής για τις οποίες έχουν παρέλθει πολύ πάνω από 30 μήνες από τότε που εκδόθηκαν (της περιόδου 2005-2007) χωρίς ακόμη ο υποψήφιος «επενδυτής» να έχει πάρει άδεια εγκατάστασης. Διάστημα δηλαδή που βάσει του ισχύοντος νόμου, συνεπάγεται άμεση ανάκληση της άδειας, εφόσον η καθυστέρηση οφείλεται στον επενδυτή, και όχι σε άλλους λόγους, π.χ. προσφυγή στο ΣτΕ.
Η αγορά το περιμένει εδώ και πολλά χρόνια, το ζητούσε επίμονα, και είναι αλήθεια πως η ΡΑΕ μέχρι σήμερα είχε ακολουθήσει «χαλαρή» στάση απέναντι στο θέμα. Το βάρος της είχε πέσει στο ξεμπλοκάρισμα παλαιών αιτήσεων ώστε να προχωρήσει γρήγορα ένας μεγάλος αριθμός επενδύσεων, καθυστερώντας έτσι το «ξεσκόνισμα» των παλαιών αδειών.
Αλλά μέσα στις επόμενες ημέρες, λένε οι πληροφορίες, θα ξεκινήσει ένας πρώτος γύρος ανακλήσεων, έτσι ώστε να δοθεί τέλος και στο εμπόριο αδειών, καθώς όποιος στο εξής θέλει να πάρει το «μαγικό χαρτί» μόνο και μόνο για να το πουλήσει- και όχι για να κάνει έργο- θα πάρει ένα μήνυμα. Εκτιμάται ότι λόγους ανάκλησης μόνο για φέτος έχουν άδειες συνολικής ισχύος άνω των 700 MW, που αριθμούν σεμερικές χιλιάδες, ενώ από του χρόνου, πιθανότατα να ακολουθήσει και άλλος γύρος.
Ταξινομούν τα ενημερωτικά reports…
Το τελευταίο λοιπόν διάστημα, τα στελέχη της ΡΑΕ ταξινομούν και εξετάζουν τα ενημερωτικά reports που στέλνουν κάθε εξάμηνο οι κάτοχοι των αδειών, για την πρόοδο των projects, και έχουν σχηματίσει μια αρκετά ικανοποιητική εικόνα για πολλά απ’ αυτά.
Από τη μέχρι τώρα εικόνα, υπάρχει η αίσθηση ότι για αρκετές περιπτώσεις κακώς υφίστανται οι άδειες και δεν έχει ζητηθεί από τους ίδιους τους επενδυτές η ανάκλησή τους. Πόσες είναι αυτές οι περιπτώσεις; Αν και νωρίς για να γίνει μια συνολική εκτίμηση, κάποιοι δε διστάζουν να μιλήσουν για το 10% ή ακόμη και για το 20% των αδειών που έχουν εκδοθεί και βρίσκονται σε εκκρεμότητα σήμερα. Άλλωστε, τα 700 MW στα οποία αναφερθήκαμε πριν, αντιστοιχούν στο8,3% του συνόλου των 17.805 MW, όσα δηλαδή ήταν ο συνολικός αριθμός των αδειοδοτημένων έργων ΑΠΕ στο τέλος του 2010. Υπενθυμίζουμε ότι εξ αυτών, η μερίδα του λέοντος, τα 14.719 MW αφορούσαν σε αιολικά έργα (από τα οποία και εκτιμάται πως θα προέλθουν οι περισσότερες αναλογικά ανακλήσεις), τα 1.535 MW σε φωτοβολταϊκά και τα 925 MW σε μικρά υδροηλεκτρικά.
Επιταχύνεται
Η διαδικασία εξέτασης των εκκρεμουσών αδειών είχε ξεκινήσει από το περασμένο έτος, εν συνεχεία καθυστέρησε λόγω του φόρτου εργασίας με τις χορηγήσεις αδειών σε εκκρεμείς αιτήσεις, και τώρα επιταχύνεται πάλι. Εφόσον το εγχείρημα ολοκληρωθεί τότε θα μπει τέλος σε μια χρόνια εκκρεμότητα που καθηλώνει την αγορά, καθώς οι παλαιές άδειες δεσμεύουν ηλεκτρικό χώρο και δεν επιτρέπουν την αδειοδότηση χρηματοδοτικά ώριμων projects.
Υπενθυμίζουμε πως εξαιρούνται της ανάκλησης- ακόμη και αν 30 μήνες μετά την αρχική άδεια δεν έχει δοθεί άδεια εγκατάστασης- μόνο οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αιτίας μη ανάκλησης αποτελούν οι προσφυγές τρίτων εναντίον των έργων στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Μεσόγεια - 3.055 kW σε στέγη αποθήκης

Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 3.055 kW σε στέγη αποθήκης με μονοφασική παροχή στα Μεσόγεια Αττικής. Αποτελείται από 13 πάνελ πολυκρυσταλλικού πυριτίου Aleo S_18 | 235 και 1 inverter SMA SB 3000TL-20. Όλος ο εξοπλισμός συνοδεύεται από 10ετή εγγύηση. Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στο:http://www.pvtech.gr/photovoltaika-3kw-stegi-mesogeia.html







Αγ. Βασίλειος - 9.87 kW σε στέγη

Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 9.87 kW σε στέγη στον Άγιο Βασίλειο Πλαταιών, του νομού Βοιωτίας. Αποτελείται από 42 φωτοβολταϊκά πλαίσια πολυκρυσταλλικού πυριτίου των 235 W της εταιρίας Aleo (Aleo S_18 | 235) και έναν inverter Kostal Piko 10.1. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στο : http://www.pvtech.gr/photovoltaika-10kw-stegi-plataies.html