Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012

Να "ανοίξει" η Πελοπόννησος για τα οικιακά φ/β ζητούν οι εγκαταστάτες


Την αναστολή ισχύος της απόφασης της ΡΑΕ σύμφωνα με την οποία το δίκτυο της Πελοποννήσο είναι κορεσμένο και δεν μπορεί να απορροφήσει νέες μονάδες ΑΠΕ ζητά το υπό σύσταση σωματείο «ΗΛΙΟΣ», το οποίο απαρτίζουν μελετητές και εγκαταστάτες οικιακών φωτοβολταϊκών.
Παράλληλα, το σωματείο ζητά την άμεση έναρξη διαλόγου της Ηγεσίας του Υπουργείου Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής  με τους πραγματικούς ενδιαφερόμενους -και θιγόμενους- του κλάδου.
Αναλυτικά οι προτάσεις του συνδέσμου:
1. Η παραγωγή ρεύματος μέσω Α.Π.Ε  να παραμείνει σε όσο μεγαλύτερο  βαθμό γίνεται  προνόμιο του οικιακού καταναλωτή, του αγρότη, του κτηνοτρόφου, του μέσου Έλληνα επιχειρηματία και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.  Έτσι, μόνο,  τα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες θα μεγιστοποιηθούν.
2. Οι μεγάλοι όμιλοι, εγχώριοι και ξένοι, των “ΜWatt”, που έχουν πρόσβαση στο φθηνό χρήμα, να συμβάλουν οικονομικά, ως  προϋπόθεση για την επένδυσή τους,  στην αναβάθμιση του δικτύου, και όχι να καταλαμβάνουν προνομιακά την χωρητικότητα του μικρομεσαίου τοπικού επενδυτή. Εναλλακτικά να συνδέονται στην υψηλή τάση, και  να επιβαρύνονται με το κόστος κατασκευής υποσταθμών υψηλής τάσης.
3. Να αρθούν οι στρεβλώσεις  στο τέλος ΕΤΜΕΑΡ.  Το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) πρώην Α.Π.Ε. δεν μπορεί να επιδοτεί ένα ορυκτό καύσιμο κατά 60% (μελέτη του ΙΟΒΕ)
4. Η Πελοπόννησος να ανοίξει για τα οικιακά Φ/Β.  .
5. Η τιμή των οικιακών να επαναπροσδιορισθεί μέσα από διάλογο με τους ενδιαφερόμενους   , λαμβάνοντας υπόψη
(1ον) το υψηλό κόστος δανεισμού,
(2ον) την πληρωμή ΦΠΑ στο κόστος κατασκευής ,
(3ον) κοινωνικά κριτήρια
(4ον) το κλίμα επιχειρηματικότητας της Χώρας μας
(5ον) ότι τα οικιακά Φωτοβολταϊκά δεν έχουν την μέγιστη απόδοση,  λόγω αποκλίσεων από το ιδεατό όσο, αφορά τις σκιάσεις την  κλίσης και τον προσανατολισμό τους.
6.  Για την ομαλοποίηση της αγοράς  η πιθανή αύξηση  του   Ειδικού  Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), προκειμένου να είναι βιώσιμες οι ΑΠΕ ,δεν υπερβαίνει το 1 ευρώ/ανά καταναλωτή το μήνα ,αρκεί  αυτό εντέχνως να μην περιλαμβάνει επιδοτήσεις ορυκτών η Εισαγομένων καυσίμων [Φυσικό αέριο].  Οι  Α.Π.Ε. οικιακών , δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας [25-30.000απασχολουμενοι]  και αναπτυξιακή πορεία στη χώρα, αρκεί να μην χρηματοδοτούν  την εισαγωγή Φυσικού Αερίου.
«Θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες για  την έναρξη ενός  πραγματικά δημόσιου διαλόγου για τις προοπτικές του κλάδου των Φωτοβολταϊκών στην χώρα μας, όπου θα αναλύσουμε γιατί η δική μας άποψη μπορεί να συμβάλλει θετικά στην προσπάθεια εξόδου της χώρας από την κρίση», καταλήγει η σχετική ανακοίνωση. 
Η συντονιστική επιτροπή του συνδέσμου αποτελείται από τους εξής:
1. ΠΛΕΙΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΜΕΠΕ, ΣΑΛΠΕΑΣ ΑΡΓΥΡΗΣ, ΠΥΡΓΟΣ ΗΛΕΙΑΣ, asalpeas@pliasconsulting.com
2. ΕΡΓΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Ε.Ε. - ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ Θ. & ΣΙΑ Ε.Ε. ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ
ΚΑΛΑΜΑΤΑ, fotopoulost@gmail.com
3. ΑΡΧΩ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΜΕΡΕΝΤΙΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ dmerentitis@gmail.com
4. Oiko-energy ΜΠΑΤΣΟΥΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΘΗΒΑ, dimitrbat@gmail.com
5. ECOLOGIC ENERGY ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, ΚΑΛΑΜΑΤΑ sales@ecologicenergy.gr
6. ΧΑΡΙΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΙΒΑΔΕΙΑ
7. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ ΠΕΤΡΟΣ,  ΑΡΓΟΣ,  gianusip@otenet.gr
8. KSCG ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Ο.Ε. ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΠΑΤΡΑ info@kscg.gr
9. ΒΟΓΙΑΤΖΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΑΙΓΙΟ, info@pvtech.gr
 

Ένα βήμα πιο κοντά το "μπόνους" για τον εξοπλισμό φωτοβολταϊκών


Στα χέρια του αρμόδιου υφυπουργού Μάκη Παπαγεωργίου βρίσκεται η πρόταση των ελληνικών εταιρειών φωτοβολταϊκών για την εφαρμογή «μπόνους τιμής» στους επενδυτές φωτοβολταϊκών που έχουν χρησιμοποιήσει για την κατασκευή του σταθμού τους ευρωπαϊκό εξοπλισμό. Η ρύθμιση θεωρείται ζωτικής σημασίας για τον ελληνικό κλάδο παραγωγής εξοπλισμού φωτοβολταϊκών, καθώς οι εταιρείες πλήττονται δραματικά από την κρίση και εκτιμάται ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου θα έδινε ανάσα στην εγχώρια παραγωγή.
Όπως έχει αποκαλύψει το energypress, από τα τέσσερα ελληνικά εργοστάσια, τα τρία λειτουργούν ελάχιστα και μόνον για να παράγουν προϊόντα για τις ανάγκες των πάρκων που στήνουν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες και το τέταρτο (το οποίο δεν παράγει κυψέλες αλλά μόνον συναρμολογεί πάνελς) λειτουργεί σε χαμηλούς ρυθμούς.
Ο κινεζικός ανταγωνισμός είναι έντονος με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τον αντιμετωπίσουν. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς, υπάρχουν κινεζικά πάνελς που πωλούνται προς 50 έως 57 λεπτά το watt. Τα επώνυμα κινεζικά κυμαίνονται από 58 έως 68 λεπτά. Τα ευρωπαϊκά πωλούνται στα επίπεδα των 70 – 88 λεπτών, ενώ τα ελληνικά, για να μπορούν να επιβιώσουν πρέπει να πωλούνται τουλάχιστον στα επίπεδα των 70 έως 75 λεπτών το watt.
Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρείες κινητοποιήθηκαν προκειμένου να συνδράμουν το υπουργείο ώστε να επιταχυνθεί η εφαρμογή του μέτρου, αναθέτοντας στο δικηγορικό γραφείο «Μεταξάς και Συνεργάτες» την επεξεργασία σχεδίου υπουργικής απόφασης. Το σχέδιο ΥΑ ολοκληρώθηκε και σύμφωνα με πληροφορίες έχει σταλεί στον κ. Παπαγεωργίου.
Τι λέει το σχέδιο
Επί της ουσίας το σχέδιο υπουργικής απόφασης, επιχειρεί να μεταφέρει και στην ελληνική νομοθεσία το περίφημο ιταλικό μοντέλο, που δούλεψε εξαιρετικά, τόσο για την Ιταλική βιομηχανία εξοπλισμού όσο και συνολικότερα για την Ευρωπαϊκή.
Πιο αναλυτικά προβλέπεται ότι η προσαύξηση θα δίνεται σε σταθμούς, για την κατασκευή των οποίων το κόστος του εξοπλισμού που χρησιμοποιήθηκε προέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον 70% από χώρα της Ε.Ε. Όποιος πληροί το κριτήριο μπορεί να το δηλώνει στον λειτουργό της αγοράς μαζί με τα απαραίτητα έγγραφα που θα πιστοποιούν ότι τουλάχιστον το 70% του κόστους εξοπλισμού αφορούσε σε προϊόντα ευρωπαϊκής προέλευσης.
Το σχέδιο της ΥΑ προβλέπει τέσσερις κλίμακες προσαύξησης επί των τιμών που κάθε φορά προβλέπονται για ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται μέσω φωτοβολταϊκών σταθμών.:
10% για σταθμούς έως 100kw
8% για σταθμούς 100 έως 500kw
6% για σταθμούς άνω των 500kw έως 2MW
4% για σταθμούς άνω των 2MW
Όσο για τις προϋποθέσεις που ορίζει το σχέδιο υπουργικής απόφασης, θα πρέπει ο εξοπλισμός (φωτοβολταϊκές συστοιχίες, μετατροπείς, ηλεκτρολογικός εξοπλισμός) να έχει κατασκευαστεί σε εργοστάσιο εγκατεστημένο εντός της Ε.Ε. ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου. Τούτο θα πιστοποιείται από τα αντίστοιχα Πιστοποιητικά Επιθεώρησης Εργοστασίου που θα χορηγούνται από φορέα μέλος του IECEE (International Electrotechnical Commission system of Conformity, Assessment Schemes for Electrotechnical Equipment and Components).
Σύμφωνα με πληροφορίες, η έκδοση της απαραίτητης Υπουργικής Απόφασης, είναι  στις προθέσεις του ΥΠΕΚΑ και είναι θέμα χρόνου η επεξεργασία και η έκδοσή της. Εκτιμάται δε, ότι το Σχέδιο που έστειλαν οι εταιρείες θα διευκολύνει την εξέλιξη της υπόθεσης.

ΣΕΦ: Κρίση, παρεμπόριο και ανεργία φέρνουν οι αποφάσεις για τα φ/β


Ένα μόλις μήνα μετά το πρώτο πακέτο μέτρων του ΥΠΕΚΑ για τα φωτοβολταϊκά, είναι ήδη ορατά τα πρώτα αρνητικά σημάδια για τον κλάδο. Η ανασφάλεια των επενδυτών, εν αναμονή της ανακοίνωσης και δεύτερου πακέτου (στο οποίο όπως φημολογείται θα περιλαμβάνεται και έκτακτη εισφορά στα φωτοβολταϊκά), αλλά και η ατυχής και καταστροφική απόφαση για αναστολή της αδειοδοτικής διαδικασίας, έχουν φουντώσει το παρεμπόριο αδειών και οδηγούν την αγορά σε μη υγιείς και μη βιώσιμες ατραπούς.
Τα παραπάνω επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών σε ανακοίνωσή του και συνεχίζει επισημαίνοντας τα εξής:
Ταυτόχρονα, η μεγάλη μείωση των εγγυημένων τιμών, ειδικά για τα οικιακά φωτοβολταϊκά, και η ανακήρυξη της Πελοποννήσου σε περιοχή με κορεσμένα δίκτυα (ακόμη και για τις οικιακές μικροεπενδύσεις), έχουν προκαλέσει ακυρώσεις πολλών παραγγελιών και έργων και οδηγούν εκατοντάδες μικρές εταιρίες σε οριστικό κλείσιμο ως τα τέλη του χρόνου. Σημειώνουμε, ότι στην Πελοπόννησο έχει έδρα το 10% των εταιριών φωτοβολταϊκών και με την απόφαση αυτή χιλιάδες άνθρωποι οδηγούνται στην ανεργία.
Ο κλάδος των φωτοβολταϊκών ήταν μέχρι σήμερα ο μόνος ίσως αναπτυσσόμενος κλάδος της οικονομίας και ο μεγαλύτερος εργοδότης στο χώρο της πράσινης ενέργειας. Συντηρεί 25.000 θέσεις εργασίας (άμεσες και έμμεσες) και συνεισφέρει στα δημόσια οικονομικά και στα ασφαλιστικά ταμεία με 600 εκατ. € ετησίως. Γι’ αυτό και οι πρόσφατες αποφάσεις του υφυπουργού ΠΕΚΑ είναι βαθιά αντιαναπτυξιακές και στέλνουν ένα λάθος μήνυμα σε μια στιγμή που η χώρα χρειάζεται ανάπτυξη και θέσεις εργασίας.
Οι αποφάσεις του ΥΠΕΚΑ αντιμετωπίζουν υποτίθεται το “τεράστιο έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό εξαιτίας χρόνιων προβλημάτων και εσφαλμένου σχεδιασμού”. Με εξαίρεση όμως την ενεργοποίηση ενός μέτρου που αποφασίστηκε το 2010 με το ν.3851/2010 και δεν εφαρμοζόταν ως σήμερα (μεταφορά πόρων του τέλους ΕΡΤ στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ), όλα τα άλλα μέτρα ουδόλως ανακουφίζουν άμεσα τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ, αφού αφορούν σε μελλοντικές επενδύσεις, που στην καλύτερη περίπτωση θα υλοποιούνταν μετά από 2-3 χρόνια.
Οι αποφάσεις του υφυπουργού ΠΕΚΑ αναστέλλουν την υποβολή νέων αιτημάτων και την εξέταση εκκρεμών αιτημάτων φωτοβολταϊκών (με εξαίρεση τα οικιακά -εκτός Πελοποννήσου- και όσα υπάγονται σε διαδικασία fast track), με το επιχείρημα ότι υπάρχουν ήδη πολλά ώριμα έργα, η υλοποίηση των οποίων θα οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων για το 2020. Ατυχώς όμως, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, τα "ώριμα" έργα επαρκούν για να κινηθεί η αγορά ως τα μέσα του 2013, ενώ μετά οδηγείται αναπόφευκτα σε δραματική συρρίκνωση και απολύσεις. Η απόφαση αυτή του υφυπουργού ΠΕΚΑ ευνοεί μόνο το παρεμπόριο αδειών, πλουτίζοντας κάποιους επιτήδειους και ανεβάζοντας αναίτια το επενδυτικό κόστος. Έτσι, η αγορά τους επόμενους μήνες θα πρέπει να κινηθεί με λίγα, ακριβά έργα, καθώς η πλειοψηφία τους εμπλέκεται στο παρεμπόριο αδειών, ενώ η φημολογία περί της επιβολής έκτακτης φορολογίας δημιουργεί ένα αβέβαιο περιβάλλον αποτρέποντας και τους λίγους τολμηρούς επενδυτές στη χώρα. Ανέγγιχτοι μένουν οι ελάχιστοι επενδυτές που ευνοήθηκαν από τη διαδικασία fast track, σε αντίθεση με τους χιλιάδες μικρομεσαίους επενδυτές και τους εγκαταστάτες τους, που τώρα μένουν χωρίς αντικείμενο και οδηγούνται σε δραματική συρρίκνωση και απολύσεις.
Φυσικά, το παράλογο αυτό μέτρο ουδόλως συμβάλλει στην ανακούφιση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, όπως ψευδώς αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ. Αυτό άλλωστε προκύπτει και από το γεγονός ότι με την εφαρμογή κάποιων άμεσων διορθωτικών μέτρων, όπως αυτά που έχει επανειλημμένως εισηγηθεί στο ΥΠΕΚΑ ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών (κατάθεση εγγυητικής επιστολής με την αίτηση σύνδεσης για όλες τις ΑΠΕ, μείωση 18μηνου “κλειδώματος” της ταρίφας, κ.λπ), η απρόσκοπτη ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών το 2013 μπορεί να έχει ουδέτερο αποτέλεσμα στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών, ενώ από το 2014 και μετά μπορεί να οδηγεί σε συνεχή μείωσή τους (συνυπολογιζομένου του τέλους ΕΤΜΕΑΡ). Τίθεται λοιπόν το ερώτημα ποιός τελικά οφελείται από την αναστολή της αδειοδότησης.
Οι αποφάσεις του υφυπουργού ΠΕΚΑ γράφτηκαν κυριολεκτικά στο πόδι, δημιουργώντας ανισότητες μεταξύ επενδυτών, και εγείρουν μείζονα ερωτήματα, τόσο ως προς τη σκοπιμότητά τους, όσο και ως προς τη νομιμότητά τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υφυπουργός ΠΕΚΑ αναστέλλει την αδειοδοτική διαδικασία για πολλά έργα ισχύος μικρότερης του ενός μεγαβάτ τα οποία υπέβαλαν αιτήσεις στα μέσα του 2010 (και ο Διαχειριστής Δικτύου δεν προωθούσε παράνομα επί δύο χρόνια, παρά τις σαφείς επιταγές του ν.3851/2010 για εξέταση των αιτημάτων εντός τετραμήνου), ενώ επιτρέπει τη συνέχιση έργων μεγαλύτερης ισχύος που υπέβαλαν αιτήσεις στη ΡΑΕ , ευτελίζοντας κάθε έννοια ισονομίας μεταξύ των επενδυτών.
Με στόχο τον “εξορθολογισμό” όπως αναφέρει της αγοράς, ο υφυπουργός ΠΕΚΑ προχώρησε σε πρωτοφανείς μειώσεις των εγγυημένων τιμών για νέες και εκκρεμείς αιτήσεις φωτοβολταϊκών (τις οποίες εν τω μεταξύ ανέστειλε σχεδόν στο σύνολό τους!), που δεν έχουν υπογράψει ακόμη σύμβαση πώλησης με τον Λειτουργό της αγοράς. Με τις νέες τιμές πώλησης της παραγόμενης ενέργειας και τα χρηματοπιστωτικά δεδομένα της χώρας, οι περισσότερες από τις επενδύσεις αυτές δεν είναι βιώσιμες, αφού οι αποδόσεις τους είναι μικρότερες από το επιτόκιο δανεισμού και έχουν αρνητικές χρηματοροές την πρώτη δεκαετία και, φυσικά, δεν “αποφέρουν ικανοποιητικά έσοδα” όπως εσφαλμένα αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ.
Όλα τα παραπάνω έγιναν με πρόσχημα τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Κι ενώ είναι πλέον σαφές σε όλους ότι τα προβλήματα αυτά συνδέονται άρρηκτα με τις πολλές και μεγάλες στρεβλώσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τον τελευταίο καιρό έχουν τεχνηέντως ενοχοποιηθεί σχεδόν αποκλειστικά τα φωτοβολταϊκά και μένουν στο απυρόβλητο οι πραγματικοί υπεύθυνοι της κρίσης (που δεν είναι άλλοι από τους παραγωγούς και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας με ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα). Γι’ αυτούς τους τελευταίους δεν είδαμε και δεν ακούσαμε κανένα μέτρο, παρόλο που οι στρεβλές και σκανδαλώδεις επιδοτήσεις προς τα ορυκτά καύσιμα αγγίζουν το 1,5 δις € ετησίως.