Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013

Έως και 67.9% οι δασμοί στα κινεζικά φωτοβολταϊκά από τον Αύγουστο

Περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με τους δασμούς αντιντάμπινγκ στα κινεζικά φωτοβολταϊκά έδωσε η Κομισιόν μετά την ανακοίνωση των προσωρινών δασμών ύψους 11,8% για ένα δίμηνο.
Σύμφωνα με αυτές, από τις 6 Αυγούστου η Επιτροπή θα επιβάλει στις κινεζικές εταιρίες εισαγωγικούς δασμούς που θα κυμαίνονται μεταξύ 37,3 και 67,9%, σε περίπτωση που δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία με την Κίνα έως τότε. Για κάθε εταιρία θα υπάρχει διαφορετικό ποσοστό, σε αντίθεση με τα τωρινά μέτρα τα οποία είναι ενιαία για όλα τα κινεζικά φωτοβολταϊκά, ανεξαρτήτως εταιρίας.
Ως εκ τούτου, βάσει της πληροφόρησης που παρείχε η Κομισιόν και μεταδίδουν τα ξένα μέσα, η Yingli αντιμετωπίζει την επιβολή δασμών ύψους 37.3%, η Jinzhou 38.3%, η Suntech 48.6%, η Trina 51.5%, η LDK 55.9%, η  JA Solar 58.7% και η Delsolar 67.9%.
Σημαντικό ρόλο στο ύψος των εισαγωγικών δασμών που θα επιβληθούν σε κάθε εταιρία θα παίξει αφενός το κατά πόσο οι εταιρίες συνεργάστηκαν με την Κομισιόν σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας και αφετέρου πόσο υψηλή είναι η ζημιά που προκαλούν στις ευρωπαϊκές εταιρίες.
(energypress.gr)

Αυγενάκης: Σημαντικά κενά στο νόμο για τα φωτοβολταϊκά

Για εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή της νομοθεσίας, ως προς την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε παραδοσιακούς οικισμούς, κάνει λόγο σε κοινοβουλευτική του παρέμβαση ο Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Ευάγγελο Λιβιεράτο.
Με την υπουργική απόφαση 36720 (ΦΕΚ ΑΑΠ 376/6.9.2010) επετράπη η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σε παραδοσιακούς οικισμούς. Ωστόσο στις 14/4/2011 η προαναφερθείσα υπουργική απόφαση τροποποιήθηκε με αποτέλεσμα να προστεθεί το παρακάτω κείμενο:
«(Αρ. 2 Παρ. 1):
2. Το άρθρο 2 αντικαθίσταται ως εξής: "1. Επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών συστημάτων ψύξης και θέρμανσης χώρου μετά από έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας α) σε  χαρακτηρισμένους παραδοσιακούς οικισμούς, ιστορικά τμήματα πόλεων και  διατηρητέα κτίρια, εφόσον δεν απαγορεύεται η εγκατάσταση τους από τα σχετικά  διατάγματα και αποφάσεις προστασίας τους και υπό τον όρο ότι τοποθετούνται  στους ακάλυπτους χώρους των κτιρίων και σε σημεία μη ορατά από κοινόχρηστους  χώρους.»
Όπως αναφέρει ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης: «το πρόβλημα έγκειται στο ότι η Υπηρεσία Εξυπηρέτησης  Επενδυτών ΑΠΕ ερμηνεύει την φράση “ακάλυπτους χώρους των κτιρίων ” ως “ακάλυπτους χώρους οικοπέδων”».
Σε σχετική ερμηνεία του νόμου, σε απάντηση ερώτησης του συνηγόρου του πολίτη αναφέρεται: «Είναι προφανές ότι ο κανονιστικός νομοθέτης με την ανωτέρω υπουργική απόφαση αναφέρεται στον χώρο του οικοπέδου που δεν δομείται, δηλαδή στον ακάλυπτο χώρο του οικοπέδου. […] Συνεπώς, το εν λόγω σύστημα, το οποίο όπως αναφέρεται στην επιστολή του Συνηγόρου είναι ήδη εγκατεστημένο στον ακάλυπτο χώρο του οικοπέδου, δεν μπορεί να υπαχθεί στο «Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις και ιδίως σε δώματα και στέγες κτιρίων» (Β’1079/2012), […]».
Έτσι, εμφανίζεται το φαινόμενο να υπάρχουν εγκαταστάσεις σε παραδοσιακούς οικισμούς οι οποίες λειτουργούν νόμιμα (με άδεια πολεοδομικής αρχής) αλλά συνέπεια της μεταγενέστερης αυθαίρετης γνωμοδότησης /ερμηνείας του νόμου να μην μπορούν εκ νέου άλλοι πολίτες να εγκαταστήσουν Φ/Β στην στέγη οικημάτων εντός παραδοσιακών οικισμών και να ενταχθούν στο πρόγραμμα Φ/Β στην στέγη όπως και επίσης οι υφιστάμενοι να ζητήσουν άδεια αποξήλωσης των Φ/Β και επισκευής των κεραμιδιών ή δώματος και επανατοποθέτηση των Φ/Β. Επίσης ανεξάρτητα από την σύνδεση ή όχι στο δίκτυο της ΔΕΗ, με τις πλέον χαμηλές τιμές των Φ/Β πάνελ αυτά μπορούν να τοποθετηθούν και να ηλεκτροδοτούν είτε απ’ ευθείας κλιματιστικά μηχανήματα τύπου αντλιών θερμότητας είτε να καλύπτουν μέρος των αναγκών των σπιτιών αλλά και για να φορτίζουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα τους.
«Εν προκειμένω», όπως ξεκαθαρίζει ο Λ. Αυγενάκης «ο γνώμονας του νομοθέτη, είναι, να μπορούν να τοποθετηθούν μεν Φ/Β συστήματα σε παραδοσιακούς οικισμούς και σε κτίρια αυτών, αλλά η τοποθέτησή τους να μην είναι ορατή από κοινόχρηστο χώρο ώστε να μην αλλοιώνεται η αισθητική».
Τέλος, ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης ζητά από τον αρμόδιο Υπουργό να ξεκαθαριστούν οι νομικές ασάφειες ως προς την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σε παραδοσιακούς οικισμούς.
(energypress.gr)

Φωτοβολταϊκά: Το new deal θα προλάβει την πιλοτική δίκη;

Για τις 9 Οκτωβρίου 2013 προσδιορίστηκε η (εξ αναβολής από τις 5 Ιουνίου) πιλοτική δίκη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας για την υπόθεση της έκτακτης εισφοράς που έχει επιβληθεί στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Πρόκειται για την πρώτη δικάσιμο του σχετικού τμήματος μετά την διακοπή του καλοκαιριού, οπότε, όπως σχολιάζουν αρμόδιοι παράγοντες, δεν θεωρείται μακρινή αναβολή, με βάση πάντα τους ρυθμούς του ΣτΕ.
Παρόλα αυτά, στο μεσολαβούντα χρόνο, θεωρείται πιθανότατο να έχει εκδηλωθεί η πρωτοβουλία του ΥΠΕΚΑ για το λεγόμενο new deal, δηλαδή για την εθελοντική αλλαγή των συμβολαίων που θα προταθεί στους «παλιούς» παραγωγούς φωτοβολταϊκών. Η αποδοχή της αλλαγής των συμβολαίων θα συνοδεύεται προφανώς από την κατάργηση της έκτακτης εισφοράς και κατ΄αυτόν τον τρόπο πιθανόν θα χάσει μέρος της σημασίας που έχει σήμερα η πιλοτική δίκη.
Υπενθυμίζεται ότι η προ ημερών αναβολή της δίκης οφείλεται στο γεγονός ότι ο ΛΑΓΗΕ δεν κατέθεσε φάκελο με τις απόψεις του επί του θέματος της έκτακτης εισφοράς, με αποτέλεσμα το δικαστήριο να οδηγηθεί στην αναγκαστική αναβολή της εκδίκασης της πολύκροτης υπόθεσης η οποία έχει συγκεντρώσει έντονο ενδιαφέρον. 
(energypress.gr)

Δεν "βλέπουν" εγκατάλειψη των ΑΠΕ από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Σε αντίθεση με τις επικρατούσες εκτιμήσεις, αισιόδοξα εμφανίζονται τα στελέχη του κλάδου των ΑΠΕ για τις κατευθύνσεις που προέκυψαν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 22ας Μαΐου όσον αφορά την ενεργειακή πολιτική καθώς, όπως υποστηρίζουν, στο κείμενο των συμπερασμάτων δεν αλλάζει η προσήλωση της Ευρώπης στις ΑΠΕ παρότι τονίζεται η ανάγκη οικονομικών λύσεων στην ενέργεια. 
Ειδικότερα, όπως επεσήμανε χθες η ΕΛΕΤΑΕΝ, μια απλή ανάγνωση του κειμένου των συμπερασμάτων και σύγκρισή του με άλλα ανάλογα κείμενα του παρελθόντος πείθει ότι η κατεύθυνση της Ευρώπης δεν αλλάζει και ότι ουδέποτε τέθηκε το δίλλημα «Α.Π.Ε. ή φτηνή ενέργεια». Αντιθέτως, το πραγματικό πολιτικό περιεχόμενο του τελικού κειμένου συμπερασμάτων της 22ας Μαΐου είναι:
«Σταθερή προσήλωση της Ευρώπης στην πολιτική προώθησης των Α.Π.Ε., με ανταγωνιστικό κόστος και με στόχο, ανάμεσα στα άλλα, την ενεργειακή ανεξαρτησία και την οικονομική ανάπτυξη».

Ενδεικτικά αναφέρεται από την ΕΛΕΤΑΕΝ ότι το κείμενο συμπερασμάτων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου:
1) Επιβεβαιώνει την προσήλωση της ΕΕ στους φιλόδοξους στόχους για την ενέργεια και την αντιμετώπιση της αλλαγής του κλίματος με ρητή παραπομπή στα σχετικά συμπεράσματα του Φεβρουαρίου 2011.
2) Ζητά να δοθεί προτεραιότητα στην εφαρμογή της οδηγίας για την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
3) Για τη διευκόλυνση των επενδύσεων, ζητά να δοθεί προτεραιότητα στη σταδιακή κατάργηση επιδοτήσεων για τα ορυκτά καύσιμα που τις θεωρεί περιβαλλοντικά και οικονομικά επιζήμιες.
4) Ζητά θέσπιση αποδοτικών και αποτελεσματικών, σε σχέση με το κόστος, καθεστώτων στήριξης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας καθώς και σχετικά με την εξασφάλιση επαρκούς ικανότητας παραγωγής.
5) Ζητά μετρά για την χρηματοδότηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της ενεργειακής απόδοσης, της αποδοτικής χρήσης των πόρων και των ενεργειακών υποδομών.
6) Δηλώνει ότι θα συνεχιστεί η ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας προκειμένου να μειωθεί η εξωτερική ενεργειακή εξάρτηση της ΕΕ και να τονωθεί η οικονομική ανάπτυξη. Η ανάπτυξη θα γίνει έτσι ώστε να διασφαλιστούν η αποτελεσματικότητά τους σε σχέση με το κόστος τους, η περαιτέρω ενσωμάτωσή τους στην αγορά και η σταθερότητα των δικτύων.
Η ΕΛΕΤΑΕΝ μάλιστα τονίζει ότι ανάμεσα στις εναλλακτικές τεχνολογικές επιλογές που προσφέρονται για την εξυπηρέτηση των πολιτικών στόχων της Ευρώπης για την Ενέργεια, η Αιολική Ενέργεια προσφέρει μια ώριμη και ανταγωνιστική λύση, διότι:
• Παρέχει ηλεκτρική ενέργεια πιο φθηνή από το φυσικό αέριο και ευθέως συγκρίσιμη με αυτή από τον λιγνίτη,
• Ενισχύει την ενεργειακή ανεξαρτησία και βελτιώνει το εμπορικό ισοζύγιο,
• Ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και προστατεύει τα χαμηλά εισοδήματα διότι μειώνει το συνολικό κόστος ενέργειας και παρέχει προστασία από τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών και τα γεωπολιτικά παιχνίδια.


(energypress.gr)