Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012

Κατακόρυφη πτώση αιτήσεων για ΑΠΕ τον Σεπτέμβριο


Τα πρόσφατα μέτρα και όσα ακόμη συζητούνται για τον τομέα των ΑΠΕ (αναστολή αδειοδοτήσεων, ταρίφες, φορολόγηση κ.λπ.), σε συνδυασμό με την συνέχιση των προβλημάτων στη χρηματοδότηση, έχουν μειώσει σημαντικά το ενδιαφέρον για επενδύσεις στο συγκεκριμένο τομέα.
Έτσι, ενώ στον κύκλο Ιουνίου για υποβολή αιτήσεων προς τη ΡΑΕ, είχαν κατατεθεί 64 προτάσεις, στον κύκλο Σεπτεμβρίου οι προτάσεις περιορίστηκαν σε μόλις 19.
Η μείωση αυτή αντανακλά το αρνητικό περιβάλλον που διαμορφώνεται στο συγκεκριμένο τομέα που ενώ, μέχρι πρόσφατα, αφορούσε σχεδόν αποκλειστικά την τεχνολογία των φωτοβολταϊκών, σύμφωνα με όλα τα δεδομένα δείχνει να επεκτείνεται και στις υπόλοιπες τεχνολογίες.
Σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ, η συζητούμενη παροχή εγγυητικών επιστολών ως προϋπόθεση για την χορήγηση ή την διατήρηση της δεσμευτικής προσφοράς σύνδεσης αιολικών μονάδων, θίγει αμέσως την προοπτική υλοποίησης ώριμων επενδύσεων σε αιολικά. Όπως δε επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ σε επιστολή της προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, η υλοποίηση των ώριμων αυτών επενδύσεων εν μέσω της παρούσας οικονομικής και κοινωνικής κρίσης είναι εξαιρετικά αναγκαία για να παραμείνει ο κλάδος ζωντανός και ισχυρός.
Σε ό,τι αφορά στις αιτήσεις του Κύκλου Σεπτεμβρίου, η συνολική ισχύς των μονάδων ανέρχεται σε 445 μεγαβάτ. Οι 6 αιτήσεις αφορούν αιολικά με ισχύ 312 μεγαβάτ (4 EdF Energies Nouvelles στη Φλώρινα 117 μεγαβάτ, 1 "Σοφράνο Ενεργειακή" στην Κάρυστο 165 μεγαβάτ και "1 Ε-R" στα Καλάβρυτα 30,32 μεγαβάτ).
Η τεχνολογία φωτοβολταϊκών περιορίζεται σε μία αίτηση της Brite Hellas για μεγάλη μονάδα ισχύος 100 μεγαβάτ στη Δράμα, η οποία επιπλέον έχει ενταχθεί στη διαδικασία fast track από τον περασμένο Μάιο.
Από τις άλλες τεχνολογίες, η γεωθερμία έχει παρουσία με μία αίτηση της ΔΕΗ Ανανεώσιμες για μονάδα 5 μεγαβάτ στη Μήλο, η βιομάζα με μία αίτηση από την ΤΥΡΑΣ για μονάδα 5 μεγαβάτ στην Πύλη Τρικάλων, η Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού Θερμότητας με 5 αιτήσεις συνολικής ισχύος 15,1 μεγαβάτ και τα μικρά υδροηλεκτρικά με 5 αιτήσεις για συνολική ισχύ 8 μεγαβάτ.
Ο «μύλος» με τη φέρουσα ικανότητα Δήμων
Εν τω μεταξύ, λύση στο πρόβλημα που προκάλεσε η σύμπτυξη των Δήμων (Καλλικράτης), στον προσδιορισμό της φέρουσας ικανότητας κάθε Δήμου σε ΑΠΕ, προσπαθεί να δώσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Με βάση τη νέα οριοθέτηση των ΟΤΑ, «δημιουργήθηκε ερμηνευτική αμφισημία σχετικά με το αν οι κανόνες του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού για τις ΑΠΕ θα πρέπει να εφαρμόζονται στη γεωγραφική ενότητα των τέως Καποδιστριακών ΟΤΑ, ή των νυν Καλλικρατικών», όπως αναφέρει η Αρχή σε ανακοίνωσή της.
Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες της για την άρση της αμφισημίας ως προς το εφαρμοζόμενο καθεστώς, και μετά την πάροδο δύο ολόκληρων ετών, το ζήτημα παραμένει, με αποτέλεσμα να καθίσταται πλέον αδύνατη η προώθηση της αδειοδοτικής διαδικασίας για αιολικούς σταθμούς οι οποίοι αναπτύσσονται σε «Καποδιστριακούς» ΟΤΑ., όταν διαπιστώνεται υπέρβαση των μέγιστου επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης αιολικών εγκαταστάσεων.
Έτσι η ΡΑΕ αποφάσισε στις περιπτώσεις αυτές να ισχύουν οι κανόνες του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού στη γεωγραφική ενότητα των τέως Καποδιστριακών ΟΤΑ, για τον υπολογισμό της φέρουσας ικανότητας προκειμένου να χορηγηθούν άδειες για αιολικά.
Μιχάλης Καϊταντζίδης
(euro2day.gr)

"Κλειδώνουν" τα ποσοστά της εισφοράς επί του τζίρου των ΑΠΕ


Ερρίφθη ο κύβος για τα ποσοστά της εισφοράς επί του τζίρου των εν λειτουργία έργων ΑΠΕ, που ειδικά στα φωτοβολταικά θα φτάνει κατά μέγιστο κοντά στα επίπεδα του 20%.
Επαναλαμβανόμενες είναι από χθες οι συσκέψεις στο ΥΠΕΚΑ ώστε να "κλειδώσουν" οι ρυθμίσεις με τα ποσοστά, να ολοκληρωθεί ο νομικός τους έλεχγος και να υπολογιστούν οι προσδοκόμενες χρηματοροές.
Στόχος είναι να κατατεθούν ίσως και στο τέλος της εβδομάδας στη Βουλή, είτε ως τροπολογίες σε κάποιο νομοσχέδιο, είτε και αυτόνομα. Συγκεκριμένα το πακέτο περιλαμβάνει δύο βασικές ρυθμίσεις ή τροπολογίες, με πολλά όμως άρθρα η κάθε μια.
Στο θέμα που "καίει" τους επενδυτές, δηλαδή το ύψος της εισφοράς, οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι το 20% επί του τζίρου παραμένει στο τραπέζι, με το σκεπτικό ότι αλλιώς "δεν βγαίνουν" τα νούμερα.
Το κύριο βάρος, όπως έχει γίνει σαφές εδώ και καιρό, το σηκώνουν τα φωτοβολταικά, πιθανώς μια μικρότερη εισφορά να επιβληθεί στααιολικά, και μάλλον θα τη "γλιτώσουν" τα υδροηλεκτρικά και η βιομάζαλόγω της χαμηλής ούτως ή άλλως ταρίφας που λαμβάνουν, αλλά και της μικρής τους ανάπτυξης.
Κλιμακωτάμηδενισμός ελλείμματος σε βάθος 2ετίας...
Όπως έχει συχνά γράψει το "EnergyPress", το ύψος της εισφοράς θα κλιμακώνεται τόσο ανά τεχνολογία ΑΠΕ, όσο και ανάλογα με το πότε "κλείδωσε" ο επενδυτής τη ταρίφα. Με άλλο ποσοστό θα επιβαρυνθεί ο επενδυτής ενός φωτοβολταικού που είχε κλειδώσει ταρίφα το 2009(πριν ξεκινήσει η μεγάλη μείωσή τους) και με άλλη κάποιος που την κλείδωσε πέρυσι. Το 20% θα αφορά επομένως πρωτίστως τους παλαιότερους που είχαν "κλειδώσει" τις πολύ υψηλές ταρίφες.
"Ο ειδικός λογαριασμός των ΑΠΕ χρειάζεται ενίσχυση 300 εκ. ευρώαπό σήμερα μέχρι και το τέλος του 2013. Η έκτακτη εισφορά, μαζί με ένα συνολικό πακέτο μέτρων που θα ανακοινωθεί, όπως το δάνειο από το Παρακαταθηκών (140 εκ. ευρώ), τα έσοδα από το τέλος ΕΡΤ και από τις δημοπρασίες ρύπων, είναι ο μοναδικός τρόπος για να εξισορροπήσει η κατάσταση, και να φτάσουμε σε ένα σημείο, όπου από εκεί και μετά ο λογαριασμός θα είναι βιώσιμος", λένε κύκλοι του υπουργείου.
Στόχος όλων αυτών των μέτρων, εξηγούν οι ίδιες πηγές, είναι "να έχει καλυφθεί πλήρως το έλλειμμα σε βάθος διετίας, ώστε να καταστεί εφικτή και η αναστολή της άρσης των νέων αδειών".
Παράλληλα εξετάζεται σοβαρά η πρόταση της ΡΑΕ, όσοι έχουν πάρει άδεια να κληθούν να καταβάλουν εγγυητική επιστολή που να αποδεικνύει την οικονομική τους δυνατότητα και την πρόθεσή τους να υλοποιήσουν το έργο. Διαφορετικά να χάνουν τη δεσμευτική προσφορά που έχουν εξασφαλίσει, ώστε να απελευθερωθεί έτσι πολύτιμος ηλεκτρικός χώρος και να αρθεί για παράδειγμα ο χαρακτηρισμός της Πελοποννήσου ως κορεσμένης περιοχής.
Το βέβαιο, είναι ότι η ανακοίνωση των ποσοστών θα κλιμακώσει τις αντιδράσεις των φορέων του χώρου. Κοινή συνισταμένη των αντιδράσεων είναι το επιχείρημα ότι "το μέτρο έχει σαφώς αναδρομικό χαρακτήρα, ανατρέποντας τα επιχειρηματικά πλάνα των επενδυτών, που έχουν υπογράψει συμβάσεις με άλλους όρους, και που ξαφνικά βρίσκονται αντιμέτωποι με μια νέα πραγματικότητα". Κύκλοι του χώρου επισημαίνουν επίσης ότι η αναδρομική φορολόγηση των ΑΠΕ "αντίκειται στη κοινοτική νομοθεσία", ενώ από πλευράς τους οι σύλλογοι που εκπροσωπούν τους επενδυτές προειδοποιούν ότι θα προσφύγουν στη δικαιοσύνη.
Κάτω από 12μήνο...
Tο πακέτο μέτρων για την εξυγίανση της αγοράς των ΑΠΕ θα κλείσει με μία ακόμη ρύθμιση, που αφορά στη μείωση του προβλεπόμενου 18μήνου για την υλοποίηση των έργων από την ημερομηνία συμβολαιοποίησής τους. Έτσι, από 18 μήνες που είναι σήμερα στη περίπτωση των φωτοβολταικών, θα πέσει σε κάτω από 12 μήνες. H ρύθμιση εκτιμάται ότι θα βάλει τέλος στο παρεμπόριο αδειών, με βασικό στόχο να σταματήσει να δεσμεύεται χωρητικότητα δικτύων για έργα που δεν προχωρούν.

Φωτοβολταϊκά 10 kW σε δώμα - Βαλιμίτικα Αιγίου

Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 9,87 kWp σε δώμα. Βρίσκεται στα Βαλιμίτικα Αιγιαλείας και αποτελείται από 42 φωτοβολταϊκά πλαίσια πολυκρυσταλλικού πυριτίου Aleo S_18 | 235 και έναν αντιστροφέα (inverter) SMA Sunny Tripower (STP) 10000TL. Όλος ο εξοπλισμός και οι βάσεις συνοδεύονται από 10ετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε: http://www.pvtech.gr/index.php/erga-photovoltaika-steges-xorafia-2/erga-oikiaka-photovoltaika-10kw-steges/230-valimitika-oikiako-photovoltaiko-10kw-doma-aleo-sma














Φωτοβολταϊκά 10 kW σε δώμα - Βαλιμίτικα Αιγίου

Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 9,87 kWp σε δώμα. Βρίσκεται στα Βαλιμίτικα Αιγιαλείας και αποτελείται από 42 φωτοβολταϊκά πλαίσια πολυκρυσταλλικού πυριτίου Aleo S_18 | 235 και έναν αντιστροφέα (inverter) SMA Sunny Tripower (STP) 10000TL. Όλος ο εξοπλισμός και οι βάσεις συνοδεύονται από 10ετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε: http://www.pvtech.gr/index.php/erga-photovoltaika-steges-xorafia-2/erga-oikiaka-photovoltaika-10kw-steges/230-valimitika-oikiako-photovoltaiko-10kw-doma-aleo-sma-2











Φωτοβολταϊκά 10 kW σε δώμα - Βαλιμίτικα Αιγίου

Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 9,87 kWp σε δώμα. Βρίσκεται στα Βαλιμίτικα Αιγιαλείας και αποτελείται από 42 φωτοβολταϊκά πλαίσια πολυκρυσταλλικού πυριτίου Aleo S_18 | 235 και έναν αντιστροφέα (inverter) SMA Sunny Tripower (STP) 10000TL. Όλος ο εξοπλισμός και οι βάσεις συνοδεύονται από 10ετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε: http://www.pvtech.gr/index.php/erga-photovoltaika-steges-xorafia-2/erga-oikiaka-photovoltaika-10kw-steges/230-valimitika-oikiako-photovoltaiko-10kw-doma-aleo-sma-3










Φωτοβολταϊκά 10 kW σε δώμα - Πάτρα

Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 10 kWp σε δώμα. Βρίσκεται στην Πάτρα και αποτελείται από 41 φωτοβολταϊκά πλαίσια μονοκρυσταλλικού πυριτίου Aleo S_19 | 240 και έναν αντιστροφέα (inverter) Kostal Piko 10.1. Όλος ο εξοπλισμός και οι βάσεις συνοδεύονται από 10ετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε: http://www.pvtech.gr/index.php/erga-photovoltaika-steges-xorafia-2/erga-oikiaka-photovoltaika-10kw-steges/227-patra-oikiako-photovoltaiko-10kw-doma-aleo-kostal






Με κατάθεση εγγυητικών το "ξεσκαρτάρισμα" των παλαιών αδειών ΑΠΕ


Tο ξεκαθάρισμα των ανενεργών αδειών αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων προτείνει η ΡΑΕ στο υπουργείο Περιβάλλοντος, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, προκειμένου να «απελευθερωθεί» χώρος στα ηλεκτρικά δίκτυα και να μπορέσουν να υλοποιηθούν ώριμες επενδύσεις που περιμένουν «στην ουρά».
Σύμφωνα με τις πληροφορίες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει υποβάλλει ολοκληρωμένη πρόταση για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να γίνει το ξεκαθάρισμα ανάμεσα στις άδειες που για διάφορες αιτίες δεν πρόκειται ποτέ να υλοποιηθούν (κυρίως λόγω χρηματοδοτικής αδυναμίας) και σε εκείνες που μπορούν να οδηγήσουν σε επενδύσεις. Ταυτόχρονα προτείνει συγκεκριμένες άμεσες δράσεις, ειδικά για τις περιοχές που έχουν κηρυχθεί «κορεσμένες», όπως η Πελοπόννησος, και για εκείνες που προσεγγίζουν το σχετικό όριο, όπως η Θράκη και η Νότια Εύβοια.
Σήμερα στη χώρα μας έχουν δεσμεύσει ηλεκτρικό χώρο στα δίκτυα, περίπου 7.500 Μεγαβάτ αιολικά και φωτοβολταϊκά. Πρόκειται για έργα σε λειτουργία, εγκατεστημένης ισχύος 2.500 Μεγαβάτ, και έργα που έχουν πάρει άδεια (συγκεκριμένα έχουν πάρει δεσμευτικούς όρους σύνδεσης) συνολικής ισχύος περίπου 5.000 Μεγαβάτ. Η μεγάλη πλειοψηφία των τελευταίων εκτιμάται ότι δεν πρόκειται να υλοποιηθούν. Παρόλα αυτά, για όσο χρόνο βρίσκεται σε ισχύ η άδειά τους, δεσμεύουν ηλεκτρικό χώρο και εμποδίζουν την υλοποίηση άλλων επενδύσεων που ξεκίνησαν, πιθανόν, αργότερα, αλλά έχουν την πρόθεση και τα κεφάλαια να ολοκληρωθούν.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Πελοπόννησος: Στο ασθενές δίκτυό της έχει δεσμευθεί χώρος που αντιστοιχεί σε έργα 1.900 Μεγαβάτ. Από αυτά, σε λειτουργία βρίσκεται περίπου το 30%, δηλαδή περίπου  450MW. Ωστόσο επειδή τα 1900 Μεγαβάτ αποτελεί όριο, πάνω από το οποίο δεν θεωρείται ασφαλής η απορρόφηση ισχύος, η Πελοπόννησος κηρύχθηκε ήδη κορεσμένη κι έτσι δεν εξετάζεται πλέον κανένα νέο αίτημα. Αυτό έχει ως συνέπεια να «κολλάνε» ακόμα και επενδυτικά σχέδια (κυρίως μεγάλα αιολικά πάρκα), τα οποία έχουν μεν προχωρήσει, αλλά δεν είχαν προλάβει να πάρουν όρους σύνδεσης.
Πρόταση της ΡΑΕ
Για την επιτάχυνση των διαδικασιών και για να προχωρήσουν όσο περισσότερα έργα ΑΠΕ, η Ρυθμιστική Αρχή προτείνει δύο βασικές ρυθμίσεις:
Πρώτον, τη θέσπιση διαδικασίας εγγυοδοσίας από τους υποψήφιους επενδυτές κατά τη φάση δέσμευσης του «ηλεκτρικού χώρου», δηλ. πριν τη χορήγηση δεσμευτικής προσφοράς σύνδεσης. Την υποχρέωση καταβολής εγγύησης θα έχουν και εκείνοι που ήδη έχουν πάρει άδεια. Συγκεκριμένα θα κληθούν εντός τριών μηνών να καταβάλλουν ένα ποσό που θα αποδεικνύει ουσιαστικά την οικονομική τους δυνατότητα και την πραγματική πρόθεσή τους να κάνουν το έργο. Εάν δεν καταθέσουν εγγυητική επιστολή, χάνουν τη δεσμευτική προσφορά που έχουν εξασφαλίσει. Εάν πάλι καταθέσουν εγγυητική και δεν κατασκευάσουν το έργο, τα ποσά αυτά θα καταπίπτουν υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ.
Η υποχρέωση δεν αφορά φυσικά τους επενδυτές μικρών φωτοβολταϊκών που έχουν ήδη καταβάλλει εγγύηση. Επίσης δεν αφορά, σε καμία περίπτωση, τα οικιακά φωτοβολταϊκά, τα οποία θα εξετάζονται κατά προτεραιότητα.
Το δεύτερο που προτείνει η ΡΑΕ είναι η μείωση της χρονικής προθεσμίας που έχουν στη διάθεσή τους οι επενδυτές, από τη στιγμή που θα πάρουν όρους σύνδεσης μέχρι να κατασκευάσουν το έργο. Η προθεσμία αυτή είναι σήμερα τέσσερα χρόνια για τα αιολικά πάρκα και 18 μήνες για τα φωτοβολταϊκά. Οι τεχνολογικές δυνατότητες έχουν πλέον αλλάξει και ο πραγματικός χρόνος που απαιτείται είναι σήμερα μικρότερος. Έτσι, θεωρείται εύλογη μια μείωση της προθεσμίας στο μισό (περίπου 2 χρόνια για τα αιολικά και 9 – 12 μήνες για τα φωτοβολταϊκά).
«Είναι αναγκαίο προαπαιτούμενο, από τη στιγμή που ένας υποψήφιος επενδυτής δεσμεύει κάποιο δημόσιο αγαθό που δεν είναι απεριόριστο, και στην προκειμένη περίπτωση «ηλεκτρικό χώρο» στο Δίκτυο, να δεσμεύεται, σε ένα σημαντικό βαθμό, ότι θα υλοποιήσει την επένδυσή του. Με αυτόν τον τρόπο, κανένας επενδυτής δεν θα λειτουργεί εις βάρος άλλων, που έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν άμεσα σε υλοποίηση των έργων τους, αλλά ούτε και έμμεσα, εις βάρος της ανάπτυξης της χώρας, δημιουργώντας καθυστερήσεις στη διαδικασία έναρξης υλοποίησης των έργων» δηλώνει στέλεχος της Αρχής.
Πελοπόννησος
Η πρόταση της ΡΑΕ περιλαμβάνει και ειδικές ρυθμίσεις για τις περιοχές που έχουν ήδη κηρυχθεί «κορεσμένες», όπως η Πελοπόννησος, και για εκείνες που προσεγγίζουν το σχετικό όριο, όπως η Θράκη και η Νότια Εύβοια.
Κατ΄αρχάς, με την εφαρμογή της εγγυοδοσίας και με την μείωση του διαθέσιμου χρόνου αναμένεται να «φύγουν από τη μέση» χιλιάδες ανενεργές άδειες. Ειδικά για την Πελοπόννησο, εκτιμάται ότι θα απελευθερωθεί δυναμικό περί τα 1000 Μεγαβάτ. Έτσι θα αρθεί αυτόματα η ανάγκη κήρυξης της περιοχής ως κορεσμένης και θα συνεχίσει κανονικά η αδειοδοτική διαδικασία νέων έργων.
Επιπλέον, στις συγκεκριμένες περιοχές, σε έργα τα οποία έχουν την απαραίτητη αδειοδοτική ωριμότητα, (π.χ. έχουν Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων ή έχουν απαλλαγή από τέτοια υποχρέωση), ο Διαχειριστής θα χορηγεί κατ’  εξαίρεση Οριστική  Προσφορά Σύνδεσης, η ισχύς της οποίας θα παύει αυτοδικαίως, εάν δεν τηρηθούν οι προϋποθέσεις που θα τίθενται.
Εάν απελευθερωθεί ηλεκτρικός χώρος, λόγω του ότι έληξαν προηγούμενες δεσμευτικές προσφορές, ή λόγω της επέκτασης του Δικτύου, οι κατ’ εξαίρεση δεσμευτικές προσφορές θα μεταπίπτουν στο καθεστώς των συνήθων δεσμευτικών προσφορών σύνδεσης.
Περικοπές
Στην περίπτωση που με τις νέες επενδύσεις ξεπεραστούν τα όρια του δικτύου της περιοχής, η ΡΑΕ προτείνει να προχωρά ο Διαχειριστής σε ένα σύστημα περικοπών στην απορροφούμενη ενέργεια. Δηλαδή να μην αγοράζει όλη την ενέργεια που παράγεται, αλλά μόνον εκείνη που μπορεί να απορροφήσει με ασφάλεια το δίκτυο. Για να μην επιβαρυνθεί όμως ο επενδυτής που λειτουργεί σήμερα το έργο του ή εκείνος που βρίσκεται αυτή τη στιγμή με άδεια (στο παράδειγμα της Πελοποννήσου μιλάμε για τους επενδυτές που βρίσκονται σήμερα εντός των 1900 Μεγαβάτ), η ΡΑΕ προτείνει δύο εναλλακτικές μεθόδους περικοπής: Ή να περικόπτονται μόνον οι «νέοι» επενδυτές που πήραν κατ΄εξαίρεση άδεια ή να περικόπτονται όλοι, αλλά τη ζημιά των «παλιών» να την πληρώνουν οι καινούργιοι μέσω ενός ειδικού ταμείου που θα δημιουργηθεί.

Εγγυοδοσία και αύξηση του στόχου για τα φωτοβολταϊκά προτείνει ο ΣΕΦ


Τις προτάσεις του για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και ειδικότερα για τον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας καταθέτει ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών, στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για την αναδιοργάνωση της εγχώριας αγοράς που πραγματοποιείται με πρωτοβουλία της ΡΑΕ.
Οι προτάσεις για τα φωτοβολταϊκά
Σύμφωνα με το κείμενο των προτάσεων του ΣΕΦ, άμεσες προτεραιότητες για τον κλάδο των φωτοβολταϊκών θα πρέπει να είναι:
- Αναθεώρηση του ενδεικτικού εθνικού στόχου για το 2020 σε ότι αφορά στα φωτοβολταϊκά, που αποτελούν τη μόνη τεχνολογία που φάνηκε συνεπής στις υποχρεώσεις επίτευξης των στόχων. Σύμφωνα με τον ΣΕΦ, ο στόχος για τα φωτοβολταϊκά θα πρέπει να αναθεωρηθεί σε τουλάχιστον 6 GWp ως το 2020 για να διασφαλιστεί, μεταξύ άλλων, η βιωσιμότητα του κλάδου και το μέλλον χιλιάδων εργαζομένων σ’
αυτόν.
- Η άμεση αναθεώρηση του στόχου, όπως άλλωστε προβλέπεται και από τη νομοθεσία, θα επιτρέψει την άρση της καταστροφικής για τον κλάδο αναστολής της αδειοδοτικής διαδικασίας για χιλιάδες έργα φωτοβολταϊκών.
- Η επιβολή εγγυοδοσίας για όλες τις ΑΠΕ (εκτός των εφαρμογών σε κτιριακές εγκαταστάσεις) θα επιτρέψει το ξεκαθάρισμα στην αγορά ΑΠΕ και θα καταδείξει τον εικονικό χαρακτήρα του δήθεν κορεσμού των δικτύων.
Όπως τονίζει ο σύνδεσμος: «Η μεγάλη διείσδυση των φωτοβολταϊκών, όχι μόνο δεν θα επιβαρύνει τα δημόσια οικονομικά, αλλά θα αποφέρει σημαντικά φορολογικά έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό, πολλαπλάσια της παρεχόμενης ενίσχυσης. Παράλληλα, θα υπάρχουν σημαντικά οφέλη για την κοινωνία από την αποφυγή ανάπτυξης νέων υποδομών συμβατικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και από το μικρότερο κόστος για αγορά δικαιωμάτων εκπομπών, αλλά και από τη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας».
Όσον αφορά στη δυνατότητα των δικτύων να εξυπηρετήσουν την επιδιωκόμενη αυξημένη ισχύ, ο ΣΕΦ επισημαίνει ότι σύμφωνα με τις συντηρητικές εκτιμήσεις της ΔΕΗ, τα σημερινά δίκτυα μπορούν να απορροφήσουν άμεσα ισχύ τουλάχιστον 5 GWp φωτοβολταϊκών, χωρίς να συνυπολογίσουμε τις αναβαθμίσεις και επεκτάσεις που ήδη δρομολογούνται με δαπάνες των ενδιαφερόμενων επενδυτών.
Δείτε παρακάτω αναλυτικά τις προτάσεις του ΣΕΦ

Ε.Λιβιεράτος: Τα φωτοβολταϊκά είχαν υπερμεγεθυνθεί - Έρχεται εξισορρόπηση


Την άποψη ότι έως τώρα το θέμα των φωτοβολταϊκών είχε «υπερμεγεθυνθεί» στην Ελλάδα εξέφρασε ο υπουργός ΠΕΚΑ, Ευάγγελος Λιβιεράτος, σε συνέντευξή του στην τηλεόραση της ΝΕΤ το περασμένο Σάββατο.
Μάλιστα, ο κ. Λιβιεράτος χαρακτήρισε την έως τώρα κατάσταση που είχε επικρατήσει στον κλάδο ως μια «τρέλα» η οποία ήρθε να προστεθεί σε «όλες τις άλλες τρέλες που είχαμε στη χώρα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Όπως διευκρίνισε, ο κλάδος είχε δημιουργήσει τεράστιες προσδοκίες και την ελπίδα ότι μπορεί «να λύσει όλα τα προβλήματα».
«Τώρα επιχειρείται η εξισορροπήση του. Μελετάμε τι ακριβώς χρειαζόμαστε σε βάθος χρόνου, ποιο  θα είναι το ισοζύγιο και το κόστος», τόνισε, προσθέτοντας:
«Γενικότερα όμως χρειάζονται υπολογισμοί για να δούμε πως θα προχωρήσουμε».
Αναφερόμενος πάντως στα οικιακά φωτοβολταϊκά σημείωσε ότι για τη συγκεκριμένη κατηγορία εγκαταστάσεων υπάρχει μια «φιλική αντιμετώπιση από το κράτος».
Τέλος, ερωτηθείς σχετικά με ευθύνες προηγούμενων ηγεσιών του ΥΠΕΚΑ για την κατάσταση αυτή, ο κ. Λιβιεράτος τόνισε ότι οι προηγούμενοι σχεδιασμοί είχαν γίνει βάσει συγκεκριμένων οικονομικών συνθηκών, οι οποίες πλέον έχουν αλλάξει .  «Η Ελλάδα ήταν άλλη πριν 1-2 χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.

ΣΠΕΦ: Δύο μέτρα και δύο σταθμά από το ΥΠΕΚΑ


Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Υφυπουργού ΠΕΚΑ στον τύπο για την πρόθεση της Κυβέρνησης να επιβάλει εκ των υστέρων έκτακτη εισφορά στις εν λειτουργία μέχρι σήμερα μονάδες ΑΠΕ, o ΣΠΕΦ πρτείνει τη δική του λύση.
Όπως αναφέρει σχετικά, "δυστυχώς για μία ακόμη φορά είμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμίσουμε στην Πολιτική ηγεσία μια σειρά από γεγονότα που αποδεικνύουν το καταστροφικό ατόπημα της κίνησης αυτής". 
Συγκεκριμένα:
- Διατείνεται ο κος Υφυπουργός πως το επιβαλλόμενο στις ΑΠΕ νέο «χαράτσι» θα είναι δήθεν προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης προς τον λογαριασμό τους που διατηρεί ο ΛΑΓΗΕ και πως δεν πρόκειται τα χρήματα να πάνε αλλού.  Αλήθεια το γεγονός ότι το 60% του ΕΤΜΕΑΡ πηγαίνει στα ορυκτά καύσιμα αντί για τις ΑΠΕ που προορίζεται (μελέτη ΙΟΒΕ), λόγω των στρεβλώσεων και της τεχνητά απομειωμένης ΟΤΣ (Οριακής Τιμής Συστήματος), δεν σημαίνει τίποτα για τους αρμοδίους;  Αυτό μεταφράζεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ απώλεια πόρων για τις ΑΠΕ κάθε χρόνο με ισόποση δημιουργία πλασματικού ελλείμματος, το οποίο και θα συνεχίσει να παράγεται στον ειδικό λογαριασμό, μονομερή στάση πληρωμών προς τις ΑΠΕ και ισόποση «σκιώδη» επιδότηση των ορυκτών καυσίμων.
-Διατηρώντας στο ακέραιο τις στρεβλώσεις υπέρ των ορυκτών καυσίμων και ειδικότερα του φυσικού αερίου, αφού ο κατά τα λοιπά προσωρινός Μηχανισμός ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) και τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας (ΑΔΙ) Ισχύος μόλις ανανεώθηκαν αυτούσια για ένα ακόμη έβδομο κατά σειρά έτος, ποιος εξορθολογισμός άραγε απομένει να γίνει στην χονδρεμπορική αγορά;  Πως αυτές οι ανορθόδοξες και εκτός ΟΤΣ επιδοτήσεις της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής θα πάψουν να δημιουργούν πλασματικά ελλείμματα στον λογαριασμό ΑΠΕ του Λειτουργού όταν «διαρρέεται» πως ο ΜΜΚ θα διατηρηθεί ως μηχανισμός παραβίασης της ορθολογικής ένταξης των μονάδων στο σύστημα;  Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ όταν η ΟΤΣ θα παραμένει και πάλι προς τα κάτω νοθευμένη;  
-Έχει γίνει άραγε κατανοητό ότι αμυδρές αλλαγές μόνο επί του premium στο ΜΜΚ (από +10% στο +5%) που λαμβάνει η ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο εκτός ΟΤΣ και καθ’ υπέρβαση της λογικής του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ), που παγίως δίνει προτεραιότητα στην φθηνότερη διαθέσιμη ενέργεια, δεν αναιρούν την στρέβλωση ότι μέσω του ΜΜΚ ακόμη και σε ώρες με χαμηλή ζήτηση εκτοπίζεται ηθελημένα διαθέσιμη φθηνή λιγνιτική ισχύς για να αντικατασταθεί με τριπλασίου κόστους ακριβότερη από φυσικό αέριο αφού όλες οι σχετικές μονάδες παραμένουν σε λειτουργία εντός του συστήματος χωρίς να απαιτείται και μάλιστα εκτός της ΟΤΣ; Αποτελεί πρόκληση ο δήθεν μετασχηματισμός αυτός μόνο στο premium, ο οποίος μάλιστα θα αντιλογιστεί από συμμετρική αύξηση στα ΑΔΙ που επιπλέον λαμβάνουν οι μονάδες αυτές εκτός ΟΤΣ ώστε να παραμείνει το εγγυημένο εισόδημα τους εν τέλει ανέπαφο αλλά επιζήμιο για την ορθολογική λειτουργία της αγοράς.  Επιπλέον ο μηχανισμός αυτός πριμοδοτεί την προμήθεια ολοένα και ακριβότερου φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή αφού έτσι μέσω του premium μεγιστοποιούνται τα κέρδη των εν λόγω μονάδων σε απόλυτα μεγέθη.
- Το γεγονός ότι για την αποζημίωση της μεγάλης Συμπαραγωγής (τεχνολογία ΣΗΘΥΑ με χρήση ορυκτών καυσίμων > 35 MW) με υψηλό Feed in Tariff (FIT) από τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ χωρίς Κοινοτική ή άλλη υποχρέωση, όπως εισήχθη με το άρθρο 197 του ν. 4001 από 22/8/12, παρά τις θυελλώδεις αντιδράσεις των φορέων ΑΠΕ,  τις σοβαρές επιφυλάξεις της ΡΑΕ επί του άρθρου αυτού συνολικά αλλά και του μαθηματικού τύπου που περιλαμβάνει και που προσδιορίζει το ύψος των FIT της όπως εκφράζονται στο συνοδευτικό έγγραφο της υπ’ αριθμ. 3/2012 Γνωμοδότησης της, την Προσφυγή στο ΣτΕ του Συνδέσμου μας με αίτηση ακύρωσης κατά της Υπουργικής Απόφασης Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 (ΦΕΚ Β’ 889/22.3.2012) του Υφυπουργού ΠΕΚΑ η οποία βασιζόμενη στο επίμαχο άρθρο εισάγει περαιτέρω «αμφιλεγόμενα μορφώματα» συμπαραγωγής καθ’ υπέρβαση των ρητά ορισμένων στους νόμους εννοιών και ορισμών, εγκυμονεί άμεσα ο κίνδυνος να επιβαρυνθεί ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ του Λειτουργού με εφάπαξ καταβολή 70 εκατ. ευρώ και επιπλέον 70 εκατ. ευρώ ετησίως από την λειτουργία της τουλάχιστον μίας μέχρι σήμερα τέτοιας μονάδας, αφού η Κυβέρνηση δεν έχει αποσύρει την πρόθεση της για τις επίμαχες αυτές ρυθμίσεις.  
-Το κλίμα που διαρρέεται για τον σε κάθε περίπτωση «συναινετικό» με τους ηλεκτροπαραγωγούς από φυσικό αέριο δήθεν μετασχηματισμό των στρεβλών μηχανισμών λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς, ενώ την ίδια στιγμή ουδέποτε υπήρξε ουσιαστικός διάλογος με τους πολλαπλά θιγόμενους ηλεκτροπαραγωγούς από φωτοβολταϊκά, αποτελεί γλαφυρό δείγμα άνισης μεταχείρισης με δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Ο ΣΠΕΦ καλεί την Πολιτεία να απέχει από την καταστροφική σκέψη της εκ των υστέρων επιβολής εισφοράς επί του τζίρου στις εν λειτουργία μέχρι σήμερα φωτοβολταϊκές μονάδες, η οποία θα πλήξει ασύμμετρα την εν λόγω ηλεκτροπαραγωγή, χωρίς να θεραπεύονται οι γενεσιουργές αιτίες των ελλειμμάτων του Λειτουργού που δεν είναι άλλες από τις ηθελημένες «σκιώδεις» επιδοτήσεις του εισαγόμενου φυσικού αερίου, από το οποίο και θα έπρεπε να αναζητηθεί η επιστροφή τους ή έστω από την Προμήθεια που επίσης τις καρπώθηκε.
Προτεινόμενη λύση
Εφ’ όσον η Κυβέρνηση δεν προτίθεται να καταργήσει τα γενεσιουργά αυτά αίτια, τότε ας απαλείψει το ΕΤΜΕΑΡ ως διακριτή χρέωση από τους λογαριασμούς που δυσφημεί τις ΑΠΕ, ενσωματώνοντας το πλήρως στο κόστος του ρεύματος, συγχωνεύοντας επίσης τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ με τους άλλους δύο αποπληρωμής των συμβατικών μονάδων (λογαριασμός ΗΕΠ του ΛΑΓΗΕ και λογαριασμός αποκλίσεων του ΑΔΜΗΕ) σε έναν και μοναδικό που θα διατηρεί μόνο ο ΛΑΓΗΕ. Έτσι τα όποια δομικά ελλείμματα της χονδρεμπορικής αγοράς δεν θα «φορτώνονται» αδίκως μέσω των στρεβλώσεων μόνο στις ΑΠΕ οι οποίες και υφίστανται μονομερή στάση πληρωμών, αλλά αναλογικά (pro-rata) θα ισοκατανέμονται σε όλους τους ηλεκτροπαραγωγούς, αφού όλοι θα πληρώνονται πλέον συμμέτρως.
Βάσει των ισολογισμών άλλωστε του τέως μοναδικού διαχειριστή (ΔΕΣΜΗΕ) στο διασυνδεδεμένο για τα αμέσως προηγούμενα τρία έτη, το δομικό συνολικό του ετήσιο έλλειμμα (ζημία στα αποτελέσματα χρήσης επί του τζίρου της χονδρεμπορικής αγοράς) κινείτο στα επίπεδα του 1,5% – 2,5% που σωρευτικά συνεπάγεται στις πληρωμές υπερημερία κάτω του ενός μήνα.  Σήμερα δυστυχώς οι ΑΠΕ βιώνουν υπερημερίες στις πληρωμές τους που αναλογούν στο 40% του τζίρου τους (4+ μήνες) το οποίο και συμβαίνει επειδή λόγω των στρεβλώσεων τα δομικά αυτά ποσοστιαία «μικρά» ελλείμματα της συνολκής χονδρεμπορικής αγοράς «φορτώνονται» αδίκως μόνο στις ΑΠΕ αποκλειστικά.  Ο ΣΠΕΦ θα καταθέσει ολοκληρωμένα άμεσα την πρόταση του αυτή στην ΡΑΕ, στα πλαίσια της διαβούλευσης για τον μετασχηματισμό της χονδρεμπορικής αγοράς που διενεργείται. 

ΠΑΣΥΦ: Ο κ. Παπαγεωργίου οδηγεί σε δικαστικές περιπέτειες τη χώρα


Την πρόθεσή του να κινήσει τις κατάλληλες νομικές διαδικασίες εναντίον της απόφασης για επιβολή εισφοράς στις ΑΠΕ, γνωστοποιεί ο ΠΑΣΥΦ, με επιστολή του προέδρου Ν. Καλογηράκη.
Συγκρεκριμένα, στη σχετική επιστολή, επισημαίνονται τα εξής:
Ο ΠΑΣΥΦ διατηρούσε την ελπίδα ότι τα στοιχεία που παρέδωσε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τόσο ο ίδιος όσο και οι υπόλοιποι φορείς των ΑΠΕ, με τα οποία αποδεικνύεται ότι το ταμειακό πρόβλημα του ΛΑΓΗΕ οφείλεται στις στρεβλώσεις του συστήματος μέσω των οποίων επιδοτούνται τα ορυκτά καύσιμα και όχι στη λειτουργία των σταθμών ΑΠΕ (και κυρίως των φωτοβολταϊκών) θα έπειθαν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου να μην προχωρήσει σε νέα μέτρα, καταστροφικά για τον κλάδο.
Παρόλα αυτά, ο υφυπουργός Ενέργειας κ. Παπαγεωργίου, με δήλωσή του στο πρακτορείο Reuters (28/09/2012) επαναφέρει το θέμα και δηλώνει ότι «η κυβέρνηση θα επιβάλει προσωρινή εισφορά στους παραγωγούς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) που έχουν ήδη συμβάσεις».
Πρόκειται για μια δήλωση που θα οδηγήσει σε κατάρρευση τις επιχειρήσεις του κλάδου και θα δημιουργήσει επενδυτική αβεβαιότητα, πλήττοντας συνολικά την αξιοπιστία της ελληνικής οικονομίας στα μάτια ξένων και εγχώριων επενδυτών. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς τι θα συνέβαινε εάν ένας υπουργός Οικονομικών προανήγγελλε ότι θα φορολογούσε τον τζίρο των εισηγμένων εταιρειών ή τον τζίρο του χρηματιστηρίου. Θα κατέρρεε η ελληνική οικονομία. Αντίστοιχες θα είναι οι επιπτώσεις από τη δήλωση Παπαγεωργίου στον κλάδο των φωτοβολταϊκών όπου έχουν επενδυθεί περί τα 3 δις. ευρώ.
Ο ΠΑΣΥΦ έχει ενημερώσει ότι στην περίπτωση που επιβληθεί εισφορά θα κινήσει τις κατάλληλες νομικές διαδικασίες εναντίον της απόφασης, σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η χώρα θα εμπλακεί σε δικαστικές περιπέτειες και τα πιθανά πρόστιμα θα κληθεί να τα καλύψει ο κρατικός προϋπολογισμός. Ο οποίος, πρέπει να σημειωθεί, δεν επιβαρύνεται σήμερα από την είσοδο των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο, καθώς το σύστημα feed in tariffs λειτουργεί χωρίς την συμμετοχή των κρατικών ταμείων.
Ο κ. Παπαγεωργίου οφείλει να επανεξετάσει, έστω και την ύστατη ώρα, το θέμα. Μια εισφορά επί του τζίρου θα καταστρέψει χιλιάδες μικροεπενδυτές που εν μέσω δραματικής κρίσης δεν έβγαλαν τις αποταμιεύσεις τους στο εξωτερικό αλλά τις τοποθέτησαν στην παραγωγή πράσινης ενέργειας. Θα καταστρέψει επίσης ένα δυναμικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας χωρίς να λύσει το πρόβλημα του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ. Απόδειξη το γεγονός ότι, παρότι οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των παραγωγών έχουν ξεπεράσει του πέντε μήνες, τα χρήματα που παρακρατά ο ΛΑΓΗΕ δεν είναι ικανά να περιορίσουν το έλλειμμα, το οποίο αυξάνει συνεχώς.