Τετάρτη 29 Φεβρουαρίου 2012

Φωτοβολταϊκά: Εννέα αλλαγές - φωτιά για 18μηνο, συνδέσεις και μεταβίβαση αδειών


Σημαντικές αλλαγές στο καθεστώς στήριξης των φωτοβολταϊκών προτίθεται να επιφέρει ο κ. Παπακωνσταντίνου με τροπολογίες που έχει ετοιμάσει για να τις «περάσει» στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ (για το σχέδιο Ήλιος, τα βιοκαύσιμα κ.λπ.) που κατατίθεται στη Βουλή. Τις αλλαγές που ετοιμάζει τις έστειλε υπό μορφή άρθρων στους εμπλεκόμενους φορείς, από τους οποίους ζήτησε την άμεση απάντησή τους για κάθε μία, με ένα ναι ή ένα όχι, χωρίς περεταίρω αντιπροτάσεις και επεξηγήσεις.
Η αλλαγή την οποία θεωρούν επικίνδυνη οι φορείς του κλάδου είναι εκείνη που αφορά την κατάργηση του 18μηνου που έχουν στη διάθεσή τους οι επενδυτές από τη στιγμή που υπογράψουν σύμβαση με το ΔΕΣΜΗΕ για να υλοποιήσουν το έργο.  Με τη ρύθμιση που εισάγει ο κ. Παπακωνσταντίνου, για αιτήματα σύμβασης με το ΔΕΣΜΗΕ που θα υποβληθούν μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2012, ο επενδυτής θα «κλειδώνει» την τιμή που ισχύει την ημερομηνία δήλωσης ετοιμότητας για ενεργοποίηση της σύνδεσης.
Για αιτήματα σύμβασης που κατατίθενται στο  ΔΕΣΜΗΕ μέχρι τις 31Αυγούστου 2012 ο επενδυτής κλειδώνει μεν τιμή με την κατάθεση του φακέλου στο ΔΕΣΜΗΕ, ωστόσο ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του για να ολοκληρώσει και «ηλεκτρίσει» το έργο περιορίζεται σταδιακά από 18 μήνες (για εκείνους που θα υποβάλλουν αίτημα μέχρι το τέλος Μαρτίου)  μέχρι και μόλις 3 μήνες(!) για αιτήματα που θα κατατεθούν τον Αύγουστο.
Παράγοντες του κλάδου θεωρύν ότι η ρύθμιση αυτή είναι σε θέση να παγώσει τα πάντα στην αγορά φωτοβολταϊκών, καθώς δεν θα υπάρχει σύμβαση με κλειδωμένη τιμή την οποία να μπορεί ο επενδυτής να προσκομίσει στην τράπεζα για να δανειοδοτηθεί.
Οι βασικές αλλαγές που προτίθεται να φέρει ο κ. Παπακωνσταντίνου είναι οι εξής:
1)    Οι τιμές πώλησης ενέργειας που παράγεται από ΑΠΕ πλην φωτοβολταϊκών αναπροσαρμόζονταν μέχρι σήμερα με απόφαση Υπουργού ΠΕΚΑ που εκδιδόταν κάθε έτος στη βάση της μεσοσταθμικής μεταβολής των εγκεκριμένων τιμολογίων της ΔΕΗ. Τώρα γίνεται αποσύνδεση της αναπροσαρμογής από τα τιμολόγια της ΔΕΗ και γίνεται σύνδεση με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους.
2)    Για την περίοδο 2013-2015, το σύνολο των εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου θα διατίθενται για τη στήριξη των ΑΠΕ
3) Το Ειδικό Τέλος ΑΠΕ, μετονομάζεται σε Ειδικό Τέλος Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή (Ειδικό Τέλος ΕΤΕΠΚΑ), για να αντικατοπτρίσει το πραγματικό του περιεχόμενο που είναι το κόστος προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή.
4)    Οι υποψήφιοι παραγωγοί καλούνται να επιταχύνουν την κατασκευή του σταθμού τους μέχρι την ενεργοποίηση της σύνδεσής του με το Σύστημα ή το Δίκτυο, προκειμένου να δεσμεύσουν υψηλότερη τιμή (βλέπει τα παραπάνω για το 18μηνο και αναλυτικά στο συνοδευτικό αρχείο στην αριστερή στήλη)
5)    Θεσπίζεται ειδικό τέλος – ποσοστό για τις μεταβιβάσεις αδειών παραγωγής ΑΠΕ, το οποίο αποδίδεται στον ειδικό λογαριασμό στήριξης των ΑΠΕ. Ο υπολογισμός του τέλους γίνεται βάσει της αξίας μεταβίβασης της άδειας.
6)    θεσπίζεται υποχρεωτικά η διεξαγωγή δημοπρασιών για την υλοποίηση και τον προσδιορισμό της εγγυημένης τιμής φωτοβολταϊκών έργων εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης από 10 MW.
7)    Δίνεται προτεραιότητα σύνδεσης για σταθμούς γεωθερμίας, βιομάζας και βιοαερίου, αφού εξετάζονται πριν τις αιτήσεις των φωτοβολταϊκών.
8)    Εξασφαλίζεται η τήρηση σειράς προτεραιότητας, κατά την εξέταση από τον διαχειριστή των αιτημάτων χορήγησης προσφορών σύνδεσης, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, όπως είναι η ημερομηνία υποβολής πλήρους φακέλου από τον ενδιαφερόμενο και η ύπαρξη ή μη διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου.
9)    Ρυθμίζεται το θέμα με τις επενδύσεις σε γη υψηλής παραγωγικότητας, για τις υφιστάμενες αιτήσεις
---------------------
Διαβάστε στην παρακάτω ολόκληρη την πρόταση Παπακωνσταντίνου για τις αλλαγές που προτίθεται να φέρει

Επιστολή Μανιάτη σε Α.Ζερβό για τις συνδέσεις των φωτοβολταϊκών


Επιστολή με την οποία καλεί τη ΔΕΗ, ως διαχειριστή του δικτύου, να ακολουθεί τις νόμιμες ενέργειες, όπως άλλωστε τις έχει επισημάνει και κωδικοποιήσει η ΡΑΕ, σχετικά με τη σύνδεση σταθμών ΑΠΕ και ειδικά φωτοβολταϊκών, απέστειλε προς τον πρόεδρο της επιχείρησης, κ. Αρθούρο Ζερβό, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Γιάννης Μανιάτης.
Στην επιστολή του ο κ. Μανιάτης αναφέρει ότι έχει δεχθεί πλήθος παραπόνων αλλά και καταγγελιών από υποψήφιους επενδυτές, κυρίως μικρών φωτοβολταϊκών πάρκων, όσον αφορά τις διαδικασίες σύνδεσης στο δίκτυο.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Γιάννης Μανιάτης, ζητά  από τον πρόεδρο της ΔΕΗ να δώσει εντολή στις αρμόδιες Κεντρικές και Περιφερειακές Υπηρεσίες για την άμεση υλοποίηση των προβλεπόμενων ενεργειών, οι οποίες, μεταξύ άλλων σχετίζονται με τη δημοσιοποίηση των πληροφοριών σχετικά με την εξέλιξη της διαδικασίας χορήγησης προσφορών σύνδεσης αλλά και με επιμέρους ζητήματα οικονομικής και τεχνικής φύσεως.
---------
Διαβάστε παρακάτω στήλη την επιστολή του Γ.Μανιάτη προς τον Α.Ζερβό

Επιστολή Γ.Μανιάτη σε Α.Ζερβό για τα φωτοβολταϊκά

Κίνητρα για τον εγχώριο εξοπλισμό ζητούν οι βιομηχανίες φωτοβολταϊκών


Τη θέσπιση συγκεκριμένων οικονομικών κινήτρων για τους επενδυτές φωτοβολταϊκών, όταν επιλέγουν εξοπλισμό παραγόμενο από τις εγχώριες βιομηχανίες, ζήτησαν σήμερα οι εκπρόσωποι τεσσάρων από τις σημαντικότερες επιχειρήσεις του κλάδου (EXEL GROUP, HELIOSPHERA, ALUMIL, NOE/ALUSET), παρουσιάζοντας ταυτόχρονα τη δική τους εμπεριστατωμένη πρόταση για το θέμα.
Παράλληλα ο Διευθύνων εταίρος του δικηγορικού γραφείου «Μεταξάς & Συνεργάτες», Δρ. Α. Μεταξάς, στο οποίο έχει ανατεθεί η εκπόνηση σχετικής νομικής γνωμοδότησης για λογαριασμό των ελληνικών εταιρειών, ανέλυσε τους όρους και τις νομικές δυνατότητες θέσπισης μιας τέτοιας ρύθμισης εκ μέρους του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής εντός του πλαισίου που θέτει το ευρωπαϊκό δίκαιο.
Οι εκπρόσωποι των εταιρειών παρουσίασαν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία στον κλάδο των φωτοβολταϊκών δραστηριοποιούνται στη χώρα μας σημαντικές εταιρείες που παράγουν πάνελς, σταθερές βάσεις, τράκερς κ.λπ. Πρόκειται για ανθούσα εγχώρια βιομηχανία που απασχολεί άμεσα πάνω από 3.000 εργαζομένους, ενώ δίνει δουλειά σε πολύ περισσότερους, μέσω των συνδεδεμένων και προμηθευτριών επιχειρήσεων. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις εταιρείες αυτές λειτουργούν στην ελληνική περιφέρεια δίνοντας ώθηση στις τοπικές οικονομίες.
Όπως αναφέρθηκε, υπάρχει ήδη «προηγούμενο» στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς η Ιταλία έχει θεσπίσει μεγαλύτερη εγγυημένη τιμή για τις επενδύσεις που χρησιμοποιούν ευρωπαϊκό εξοπλισμό, ενώ κάτι αντίστοιχο, και μάλιστα για τον Γαλλικό εξοπλισμό, προτίθεται να υιοθετήσει η Γαλλία, όπως προκύπτει από δηλώσεις του Νικολά Σαρκοζύ. Το αποτέλεσμα για την Ιταλική βιομηχανία από την εφαρμογή της ρύθμισης ήταν θεαματικό, τη στιγμή που η πίεση από τα προϊόντα τρίτων χωρών είναι ιδιαίτερα έντονη. Από την άνθηση της ιταλικής αγοράς ωφελήθηκαν και ελληνικές εταιρείες που έχουν πραγματοποιήσει μεγάλες εξαγωγές.
Η θέσπιση ενός είδους υποστηρικτικής παρέμβασης για τα προϊόντα της εγχώριας βιομηχανίας, ειδικά για την Ελλάδα, είναι απαραίτητη καθώς ο συγκεκριμένος τομέας είναι από τους λίγους που διατηρούν θετικούς ρυθμούς εν μέσω κρίσης και συνεπώς μπορούν να αποτελέσουν βασικό πυλώνα για την αναπτυξιακή ανάταξη της ελληνικής οικονομίας.
Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά «οι έλληνες καταναλωτές πληρώνουν μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ και του τέλους ΑΠΕ τη στήριξη των φωτοβολταϊκών επενδύσεων. Δικαιούνται συνεπώς να έχουν ανταπόδοση, μέσω της στήριξης και αύξησης των θέσεων εργασίας. Η ανάπτυξη των  φωτοβολταϊκών επενδύσεων πρέπει, στο βαθμό που είναι εφικτό, να εξασφαλίζει αυξημένη εγχώρια προστιθέμενη αξία».
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν, σήμερα ένα πολύ μικρό ποσοστό των φωτοβολταϊκών επενδύσεων που πραγματοποιούνται στη χώρα αξιοποιεί εγχώριο εξοπλισμό, με αποτέλεσμα "να κάνουν θραύση τα Κινεζικά πανέλα". Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 625 Μεγαβάτ φωτοβολταϊκών που έχουν ήδη εγκατασταθεί στην Ελλάδα, μόλις τα 25 Μεγαβάτ είναι με ελληνικά πανέλα...
Είναι εφικτή
Η θέσπιση ειδικής ενίσχυσης για τον εγχώριο εξοπλισμό, σύμφωνα με τον κ. Μεταξά, είναι εφικτή στο πλαίσιο της κοινοτικής νομοθεσίας, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα τηρηθούν οι διαδικασίες που προβλέπονται. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα βασικά νομικά επιχειρήματα είναι δύο: Πρώτον, ότι δεν αποτελεί κρατική ενίσχυση, καθώς στην Ελλάδα ισχύει το σύστημα feed in tariffs και η πληρωμή της επιπλέον τιμής που απολαμβάνουν οι παραγωγοί πράσινης ενέργειας γίνεται από τον ίδιο τον καταναλωτή μέσω του τέλους ΑΠΕ, συνεπώς πρόκειται για «ιδιωτική» και όχι κρατική ενίσχυση.
Δεύτερον είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο η λήψη τέτοιων υποστηρικτικών μέτρων όταν πρόκειται για στήριξη σκοπών που θεωρεί η Ευρωπαϊκή Ένωση ότι πρέπει να στηρίζονται και όταν πρόκειται για άρση σοβαρών προβλημάτων στην οικονομία της χώρας.
Σε κάθε περίπτωση, όπως δήλωσαν οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ θα μπορούσε να θεσπίσει άμεσα την ενίσχυση για την περίπτωση χρησιμοποίησης ευρωπαϊκού εξοπλισμού (στο πρότυπο της Ιταλίας) για την οποία δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, ούτε καν χρειάζεται η προηγούμενη συνεννόηση με την κοινότητα, και στη συνέχεια να δεί το θέμα του εγχώριου εξοπλισμού.
Οι προτάσεις των επιχειρήσεων και η νομική μελέτη του κ. Μεταξά έχουν παραδοθεί  έγκαιρα στον υπουργό ΠΕΚΑ, ωστόσο δεν έχει υπάρξει αντίστοιχη πρόοδος στο θέμα, παρότι στο παρελθόν ο κ. Παπακωνσταντίνου έχει δηλώσει ότι το εξετάζει θετικά και ότι είναι στις προτεραιότητές του.
«Εάν τώρα δεν γίνει κάτι, φοβόμαστε ότι το πράγμα θα παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες, δεδομένου ότι τα νομοσχέδια του ΥΠΕΚΑ θα έχουν ψηφιστεί, θα μπαίνουμε σε προεκλογική περίοδο, θα έχουμε πολιτικές αλλαγές κ.λπ.» ειπώθηκε χαρακτηριστικά, και ζητήθηκε η άμεση ένταξη σχετικής τροπολογίας στο νομοσχέδιο του υπουργείου που κατατίθεται ήδη στη Βουλή.
Συνοπτικά συμπεράσματα της νομικής γνωμοδότησης
- Η παροχή στοχευμένης «πριμοδότησης» στον χρήστη φωτοβολταϊκών συστημάτων εγχώριας (ελληνικής) κατασκευής διαμέσου αντίστοιχης διαμόρφωσης του ισχύοντος συστήματος εγγυημένων τιμών (Feed - in Tariff), καίτοι με βάση τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ε.Ε. είναι αμφίβολο κατά πόσο συνιστά με τη νομική έννοια του όρου “κρατική ενίσχυση”, είναι πιθανό να εγείρει αντιδράσεις από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτή η πιθανολόγηση συνεπικουρείται από τη διαπίστωση ότι ένα τέτοιο μέτρο κινείται σε μια «γκρίζα ζώνη» του Ευρωπαϊκού Δικαίου Κρατικών Ενισχύσεων, εντός της οποίας παρατηρούνται ενίοτε και οριακές αποκλίσεις μεταξύ της νομολογίας του ΔΕΕ και των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφορικά με την εφαρμογή και την ερμηνεία του απαγορευτικού κανόνα του αρ. 107 παρ. 1 ΣΛΕΕ.
- Ωστόσο, ακόμα κι αν ήθελε υποτεθεί ότι ένα τέτοιο μέτρο συνιστά κρατική ενίσχυση, το ενωσιακό δίκαιο περιέχει συγκεκριμένες νομικές βάσεις, επί τη βάσει των οποίων δύναται να στοιχειοθετηθεί η συμβατότητα αυτού με την κοινή αγορά. Συγκεκριμένα η συμβατότητα της ενίσχυσης μπορεί να στοιχειοθετηθεί με βάση τη διάταξη τουάρθρου 107 παρ. 3 στοιχείο β’ ΣΛΕΕ, κατ’ επίκληση της τρέχουσας σοβαρής διαταραχής της ελληνικής οικονομίας, επακόλουθο της οποίας είναι η παρούσα ύφεση σε όλους τους τομείς της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η οποία και καθιστά απαραίτητα μέτρα στήριξης της εγχώριας παραγωγικής δραστηριότητας. Στην περίπτωση αυτή, η επιχειρηματολογία υπέρ της συμβατότητας του μέτρου αυτού πρέπει να αναδεικνύει, με την επίκληση συγκεκριμένων οικονομικών δεδομένων, την προβλεπόμενη συμβολή του μέτρου αυτού στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
- Επιπλέον, η συμβατότητα της ενίσχυσης μπορεί επίσης να στοιχειοθετηθεί με επίκληση της διάταξης του άρθρου 107 παρ. 3 στοιχείο γ’ ΣΛΕΕ, καθώς σχετίζεται με την προώθηση της ανάπτυξης ενός συγκεκριμένου τομέα οικονομικής δραστηριότητας, ο οποίος μάλιστα έχει άμεση συνάφεια με την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων τόσο της Ελλάδας, όσο και της Ένωσης. Στην περίπτωση αυτή, ο έλεγχος των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού και του επηρεασμού των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ των κρατών μελών είναι αυστηρότερος. Εντούτοις, αφενός η αδυναμία του κλάδου τόσο της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω Φ/Β σταθμών όσο και των κατασκευαστών του σχετικού εξοπλισμού να αντλήσουν τα αναγκαία για την ανάπτυξή τους κεφάλαια από το τραπεζικό σύστημα, αφετέρου ο περιορισμένος σε ένταση και διάρκεια χαρακτήρας της ενίσχυσης συντείνουν στην άρθρωση μιας πειστικής επιχειρηματολογίας υπέρ της συμβατότητάς της με την ενωσιακή αγορά.
- Σε κάθε περίπτωση, αρμόδια για να ελέγξει τη συμβατότητα του μέτρου με την κοινή αγορά είναι η Επιτροπή, στην οποία πρέπει αυτό να κοινοποιηθεί πριν τεθεί σε ισχύ, ενώ ωσότου λάβει την έγκρισή της, δεν μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή. Επιπλέον, η Επιτροπή μπορεί να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες, κατά την κρίση της, τροποποιήσεις ή αναδιαμορφώσεις του προτεινόμενου μέτρου.
- Σε κάθε περίπτωση, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο παροχής στοχευμένης «πριμοδότησης» στο χρήστη φωτοβολταϊκών συστημάτων ευρωπαϊκής κατασκευής, μέτρο που εξ απόψεως ενωσιακού δικαίου παρουσιάζει εμφανώς λιγότερες δυσκολίες, καθώς δεν προκαλεί στρεβλώσεις στο διακοινοτικό εμπόριο και δεν απαιτείται, ως εκ τούτου, προηγούμενη κοινοποίησή του στην Επιτροπή. Η επίκληση ορισμένων διατάξεων της GATT φαίνεται ότι αμβλύνει και τις εντάσεις που ενδεχομένως αναφύονται στο κανονιστικό πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ - WTO).
- Τέλος, το παράδειγμα της Ιταλίας, η οποία έχει ήδη υιοθετήσει ένα αντίστοιχο μέτρο, αποτελεί έναν σχετικά ασφαλή οδηγό για τις όποιες πρωτοβουλίες σε αυτήν την κατεύθυνση.